Volgend schooljaar bij ons starten?

Op 1 september 2020 gaat de modernisering van het secundair onderwijs verder in het tweede jaar. Hierop zijn we reeds goed voorbereid. In ons boeiend aanbod is er ruimte voor de drie kernwoorden van de modernisering: verkennen, versterken en verdiepen.

Op zondag 15 maart 2020 van 9.30 uur tot 17.00 uur bent u van harte welkom op onze openpoortdag. Tijdens een persoonlijke rondleiding kan u kennismaken met het studieaanbod, de drie keuzegedeeltes in het eerste jaar, het opvoedingsproject, de infrastructuur, het zorgbeleid, de vele activiteiten …

Meer info

Zesdejaars lopen warm voor hun feest

Op donderdag 20 februari 2020, op de vooravond van hun laatste 100 dagen, verschenen de zesdejaars in training op school. Dit is vragen om een sportieve uitdaging. Net voor het eerste lesuur liepen ze dan ook rondjes op de speelplaats.

Vierde-, vijfde- en zesdejaars testen hun kennis Frans

Op woensdag 19 februari 2020 namen 44 vierde-, vijfde- en zesdejaars deel aan Olyfran, de olympiade Frans. Aan de hand van 75 meerkeuzevragen kregen de leerlingen de kans om hun kennis van de Franse taal en cultuur te meten met 5000 Vlaamse leeftijdsgenoten. We kijken vol spanning uit naar de resultaten en hopen dat enkele van onze leerlingen zich kunnen plaatsen voor de mondelinge finaleronde aan de Universiteit Hasselt.

Eerstejaars bouwen nestkastjes

In februari 2020 kregen de eerstejaars de kans om een nestkastje te maken in de lessen techniek. Door deze realisatie leerden de leerlingen verschillende verbindingentechnieken gebruiken. Ze maakten kennis met de voor- en nadelen van hout. Elke vogelsoort kreeg een aangepast kastje.

Eerstejaars maken kennis met auteurs

In februari 2020 woonden de eerstejaars een auteurlezing bij door Marc De Bel of Kathleen Vereecken. Auteurslezingen geven de leerlingen de gelegenheid te ontdekken wat boeken te bieden hebben. Op die manier hopen we hun interesse te voeden en hun smaak te ontwikkelen. Leesplezier is in de eerste graad het belangrijkste doel bij fictionele teksten en daarbij kan het persoonlijk contact met de auteur begeesterend werken. Enthousiasme werkt stimulerend.

Tweedejaars beluisteren en maken volksmuziek

Op woensdag 12 februari 2020 woonden de tweedejaars een muzikaal, milieubewust en creatief spektakel bij. Het spektakel werd gebracht door Herman en Rosita Dewit. Het duo speelt sinds 1968 volksmuziek met ’t Kliekske en gaven met deze formatie honderden concerten doorheen Europa. Ze brengen een visueel en humoristisch programma waarin ze een unieke reeks van volkinstrumenten en gerecycleerde muziekinstrumenten presenteren. Ook afval wordt herschapen tot echte muziekinstrumenten.

Vijfde- en zesdejaars verwelkomen filosoof Peter Aers

De zesdejaars humane wetenschappen en de vijfdejaars die het keuzegedeelte psychologie volgen, zochten op woensdag 12 februari 2020 met kunstenaar, theatermaker en filosoof Peter Aers in de voorstelling ‘Crime and Punishment’ naar de waarden en grenzen van een groep. We gaan er van uit dat een misdaad om een oordeel vraagt, maar is de misdaad wel een misdaad? Wat een evident antwoord leek te worden, bleek algauw een kluwen van waarden en moeilijke beslissingen. Peter Aers vond inspiratie bij filosofe Hannah Arendt. Hij plaatste in zijn voorstelling de dialoog met het publiek centraal en onderzocht in de gespreksperformances hoe we ons verhouden als individu in die gemeenschap.

Sint-Hendrik schrijft brieven voor Jianne Turtle

Op vrijdag 7 februari 2020 kregen alle leerlingen de kans om deel te nemen aan de Schrijf-ze-VRIJdag van Amnesty International.  De briefschrijvers staken een riem onder het hart van Jianne Turtle die deel uitmaakt van de inheemse Grassy Narrows-gemeenschap in Canada. Het gebied waar ze woont is ernstig vervuild met kwik. Jaren geleden dumpte een papierfabriek er zijn afval in een rivier, met de toestemming van de overheid. De jongeren uit deze buurt eisen nu hun recht op een gezonde leefomgeving op. (…)

Eerstejaars musiceren met cajon en boomwhackers

In de week van 3 februari 2020 kwam het muzikaal talent van de eerstejaars naar boven tijdens een gesmaakte werkwinkel. De impressies van de leerlingen spreken voor zich.

We leerden een nieuw instrument, de cajon, en een nieuw liedje kennen.

Van de cajon had ik nog nooit gehoord en ik vond het tof om er op te spelen. We deden dit samen met de boomwhackers. Super coole instrumenten. (...)

Zesdejaars luisteren naar getuigenis van Vincent Leus

Op woensdag 5 februari 2020 luisterden de zesdejaars naar een getuigenis van de heer Vincent Leus. Vincent Leus verloor zijn dochter Emilie in 2009 en dit na een aanrijding door een dronken chauffeur. Het fonds Emilie Leus probeert dit dramatisch gebeuren een positieve wending te geven. Een fonds dat zich richt op preventie van rijden onder invloed, sensibilisering hieromtrent en het steunen van jonge verkeersslachtoffers met een verworven beperking … opdat het overlijden van Emilie niet totaal zinloos zou zijn. (...)

Een derde stoot door naar tweede ronde

Op woensdag 15 januari 2020 namen 83 leerlingen van de tweede en derde graad deel aan de eerste ronde van de jaarlijkse Vlaamse Wiskunde Olympiade. 29 van deze leerlingen behaalden de limiet om door te stoten naar de tweede ronde. Dit is 35% van de deelnemende leerlingen. Een resultaat om trots op te zijn want over heel Vlaanderen gaat er slechts een kleine 10% van de deelnemers door naar de volgende ronde. Onze leerlingen worden op 4 maart 2020 verwacht in de faculteit wetenschappen van UGent waar ze opnieuw 30 pittige meerkeuzevragen voorgeschoteld krijgen. We duimen alvast voor hen en hopen dat we een finaleplaats kunnen bemachtigen.

Eerstejaars smullen van ontbijt aangeboden door ouderraad

Op woensdag 5 februari 2020 organiseerde de ouderraad een gezond ontbijt voor de eerstejaars. Tijdens het eerste lesuur konden de leerlingen terecht in het schoolrestaurant om hun dag goed te starten. Op het menu stonden meerdere soorten bruin brood, kaas, yoghurt, jam, drie soorten fruit (appel, banaan en sinaasappel) en er waren ook vers gebakken eitjes. We hopen dat we de leerlingen hiermee konden stimuleren om elke dag opnieuw de dag te beginnen met een stevig ontbijt. Op school geven we hierrond ook inhoudelijke input mee vanuit de lessen natuurwetenschappen.