Eerstejaars organiseren tweede toonmoment

Op dinsdag 3 maart 2020 stelden de eerstejaars die het keuzegedeelte taal & media volgen, het eindproduct waar ze afgelopen maanden naartoe werkten aan elkaar voor. De leerlingen van meneer Thienpont stelden hun theaterproject ‘Helden gezocht’ voor, de leerlingen van meneer Vermeulen lieten hun beste vlogs zien en de leerlingen van meneer Frencken en meneer Vanmeirhaeghe lieten de leukste fragmenten van hun radioprogramma’s horen.

Derde- en vierdejaars binden latten aan

Op maandag 2 maart 2020 organiseerden we een sportieve activiteit voor de derdejaars en vierdejaars wetenschappen met optie sport. De leerlingen gingen skiën of snowboarden op de sneeuwpistes van Ice Mountain in Komen. Iedereen werd onderverdeeld in niveaugroepen en amuseerde zich kostelijk, al dan niet met knikkende knieën. Dat de sfeer goed zat, kan je zien op de foto's.

Derdejaars ervaren kunst in theater

Op dinsdag 3 maart 2020 woonden de derdejaars de theatervoorstelling ‘Look on the bright side’ bij in het Leietheater. ‘Look on the bright side’ is een confronterende voorstelling over de moeilijkheden om zich aan te passen als migrant. Maar het is ook een hoopvol verhaal waarin duidelijk wordt dat iedereen een 'ster' is, wat je afkomst ook mag zijn.

Derdejaars maken kennis met De Lijn

Op vrijdag 21 februari 2020 kregen de derdejaars het Trammelant-team op bezoek. Twee begeleiders van De Lijn gingen met een delegatie uit alle klassen een gesprek aan over hoe de openbare vervoersmaatschappij functioneert, wat er beter kan, hoe de veiligheid en het comfort van de gebruikers wordt verzekerd of hoeveel belastingsgeld door vandalisme wordt verspild. De leerlingen ondervonden hoe het voelt om te evacueren uit een rokende bus en namen plaats aan het stuur om de dodehoekproblematiek te ondervinden. Ze kregen de kans om met een dronkenmansbril, die je evenwichtsgevoel onderuit haalt, een korte wandeling te maken in de hoop hierbij overeind te blijven.

 

Derdejaars informeren zich over alcohol

In de week van 17 februari 2020 woonden de derdejaars een voordracht bij in het kader van het project alcoholpreventie. Alcohol is niet weg te denken uit de leefwereld van jongeren en wordt meestal niet bekeken als een drug maar het is er wel een. Een medewerker van Drugpunt, de intergemeentelijke drugpreventiedienst, besprak heel wat vragen met de leerlingen. Welke invloed heeft alcohol op je gezondheid? Waar kan je juiste en eerlijke informatie vinden? Hoe zit het met de wetgeving rond alcohol op dit moment?

Sint-Hendrik informeert over klimaat en milieu

Vorig schooljaar brachten klimaatbetogingen klimaat en milieu opnieuw bovenaan op de agenda. Informeren blijft het belangrijkste actiepunt van onze klimaat- en milieuraad (AHA-project). Want de problematiek begrijpen is een noodzakelijke eerste stap in het ondernemen van actie. Ondertussen zit onze klimaat- en milieuraad niet stil. Leerlingen, leraars en directie werken rond vijf thema’s: mobiliteit, speelplaats, afval en duurzaam materiaalgebruik, voeding en gebouwen. 

Leer meer over onze klimaat- en milieuraad in Dossier H

Zesdejaars vieren laatste 100 dagen

Op vrijdag 21 februari 2020, zo net voor het begin van de krokusvakantie, vierden de zesdejaars feest. Nog (min of meer) 100 dagen te gaan op Leiepoort campus Sint-Hendrik. Ze verkleedden zich rond een zelfgekozen thema: de gebouwen van Sint-Hendrik. Het was een dag met een gezamenlijk ontbijt, een groepsdans op de speelplaats, een reflectiemoment, een receptie, een warm middagmaal en een show voor de vijfdejaars. Op het einde van deze show hadden de zesdejaars een boodschap aan de vijfdejaars. Volgend jaar is het aan jullie, maar weet, die laatste 100 dagen is de school nog van ons. Het was een mooie editie, met oprechte dank aan iedereen die meewerkte.

Tweedejaars kiezen voor hun talent

Op maandag 17 februari 2020 werd een werksessie georganiseerd waarbij de tweedejaars op zoek gingen naar hun talenten. De werksessies vormen de start van hun zoektocht naar de meest geschikte studiekeuze vanaf de tweede graad. Na de werksessies werd door directeur John Caron info gegeven over de studierichtingen die op onze school worden aangeboden. Ook het Vrij CLB Deinze wordt nauw betrokken bij het keuzeproces. Op dinsdag 3 maart volgt een infoavond voor de ouders van leerlingen Latijn en Grieks-Latijn, op donderdag 5 maart voor de ouders van leerlingen moderne wetenschappen.

Zesdejaars lopen warm voor hun feest

Op donderdag 20 februari 2020, op de vooravond van hun laatste 100 dagen, verschenen de zesdejaars in training op school. Dit is vragen om een sportieve uitdaging. Net voor het eerste lesuur liepen ze dan ook rondjes op de speelplaats.

Vierde-, vijfde- en zesdejaars testen hun kennis Frans

Op woensdag 19 februari 2020 namen 44 vierde-, vijfde- en zesdejaars deel aan Olyfran, de olympiade Frans. Aan de hand van 75 meerkeuzevragen kregen de leerlingen de kans om hun kennis van de Franse taal en cultuur te meten met 5000 Vlaamse leeftijdsgenoten. We kijken vol spanning uit naar de resultaten en hopen dat enkele van onze leerlingen zich kunnen plaatsen voor de mondelinge finaleronde aan de Universiteit Hasselt.

Leerlingenraad viert de liefde

De liefde, uiteraard moeten we die vieren. En welke betere dag dan vrijdag 14 februari 2020 bestaat daarvoor? De leerlingenraad kon deze heuglijke dag natuurlijk niet zomaar laten passeren. Vandaar: pannenkoeken! Om te delen. Uit vriendschap, uit liefde, uit ...? Want liefde gaat door de maag. Had je geen eetlust, dan kon je je uitleven door een legendarische liefdesscène na te spelen in onze photobooth. Zwoele foto’s gegarandeerd. De leerlingenraad, mi amor.

Eerstejaars bouwen nestkastjes

In februari 2020 kregen de eerstejaars de kans om een nestkastje te maken in de lessen techniek. Door deze realisatie leerden de leerlingen verschillende verbindingentechnieken gebruiken. Ze maakten kennis met de voor- en nadelen van hout. Elke vogelsoort kreeg een aangepast kastje.

Eerstejaars maken kennis met auteurs

In februari 2020 woonden de eerstejaars een auteurlezing bij door Marc De Bel of Kathleen Vereecken. Auteurslezingen geven de leerlingen de gelegenheid te ontdekken wat boeken te bieden hebben. Op die manier hopen we hun interesse te voeden en hun smaak te ontwikkelen. Leesplezier is in de eerste graad het belangrijkste doel bij fictionele teksten en daarbij kan het persoonlijk contact met de auteur begeesterend werken. Enthousiasme werkt stimulerend.