Boekenclub

 

Zie daar: een boekenclub!

Sint-Hendrik is misschien wel een traditie rijker … Dit schooljaar nemen enkele leerkrachten en een hoop gemotiveerde leerlingen het op zich een heuse boekenclub te organiseren. De eerste bijeenkomsten zijn net achter de rug, tijd voor een stand van zaken.

 

Ons lerarenkorps kent heel wat boekenwurmen, maar een groot aantal leerlingen is ook niet vies van het geschreven woord. Daarom borrelde eind vorig schooljaar het idee op om een vrijblijvende boekenclub op poten te zetten en te zien of er daadwerkelijk interesse was bij leerlingen. En jawel, een vijfentwintigtal jonge enthousiastelingen – nee, we rekenen daar de leerkrachten niet bij – gaven zich op om zich te laven aan de wondere wereld van de literatuur, aan de spitsvondigheid der Grote Auteurs, aan de meanderende volzinnen van het geschreven woord, aan nou ja, je snapt het wel.

Omwille van de diversiteit in de groep splitsten we de club in drie: een groep per graad. Mevrouw Cnudde, mevrouw Depauw en beide mevrouwen Van Den Bossche nemen de eerste graad onder hun vleugels. Mevrouw Maes-Dhaeyere, mevrouw Vandeput, mevrouw Temmerman en de heer Vanseveren nemen de honneurs voor de tweede graad waar en de heer Van Tourhout houdt de derde graad in het vizier.

Een tiental leerlingen tekende in om lid te worden van de boekenclub van de eerste graad. We kwamen intussen twee keer samen. De eerste keer om het boek te tonen dat we aan het lezen waren, de tweede keer om een boek te kiezen om samen te gaan lezen. Uit een poll die de begeleiders hielden, bleken onze jongste Helden van de Literatuur vooral te houden van fantasy, sciencefiction en thriller. Harry Potter is voor velen een grote favoriet, alle toverstokjes nog aan toe.

Samen met de begeleiders gingen de jongsten van onze vrolijke bende dan op zoek naar vier fantasyboeken en vier thrillers waarop ze mochten stemmen. Lekker democratisch en volledig in lijn met wat we willen zijn: toegankelijk en geïnteresseerd in allerlei genres!

De keuze viel op ‘Dit boek is dodelijk’ en ‘De bijzondere kinderen van Miss Peregrine’, met het oog op een eerste samenkomst na de kerstvakantie. Sommige leerlingen zullen in het Nederlands lezen, anderen in het Engels – why not? Sommigen lezen één boek, anderen gaan voor beide genres. Ze kijken er al ontzettend hard naar uit.

 

Boekenclub

 

De tweede graad bestaat eveneens uit een tiental lezers en koos na wat overleg in een eerste bijeenkomst twee boeken: ‘De laatste granaat’ en ‘Ik ken een berg die op me wacht’. De leden die het tweede boek kozen, zullen zich tijdens de koude wintermaanden verwarmen aan hun verhaal. De lezers van het oorlogsverhaal ‘De laatste granaat’ hielden – voorwaarts, mars! – onlangs hun bijeenkomst, gezellig in de zolderklas. In een uur dat werkelijk voorbijvloog, praatten we honderduit over de rauwe realiteit van de Tweede Wereldoorlog in de Pacific die in het boek merkbaar is, over de ontwikkeling van het hoofdpersonage Hideki, een onfortuinlijke Okinawaan die in een oorlog meegesleurd wordt die werkelijk zinsverbijsterend gruwelijk was, waren we kritisch over de Amerikaanse laag overheen het verhaal maar tegelijk zalvend over de vele nuances die de schrijver in zijn verhaal legde. En over nog zoveel meer. Deze groep schepte zoveel genoegen in haar samenkomst dat ze al staat te popelen een nieuw boek te kiezen na kerst. Wat moet je anders doen tijdens de donkere januarimaand?

Onze oudste leden lazen op aanraden van de nostalgische leerkracht een vertaalde klassieker: ‘The Catcher in de Rye’. Een mooi voorbeeld van hoe de leerlingen uit hun comfortzone treden en de wondere wereld van de Grote Werken binnen willen stappen. Het concept wijkt hier wat af van de eerder geschetste: afwisselend kiest de leerkracht een klassieker, gevolgd door een keuze vanuit de leerlingen.

En ook in deze leeftijdscohorte hadden we te maken met een midscheepse voltreffer: we becommentarieerden uitvoerig de context rondom het boek – laat ons zeggen dat het een, ahum, ietwat omstreden boek is geweest – en lieten ons over aan een intieme zelfreflectie, precies wat boekenclubs willen bereiken, een onderdompeling in het verhaal en wat dat kan beteken voor jou als lezer.

Dat beseften de heer Cherlet en de heer Huysmans meteen toen ze hoorden van ons clubje literatuurhedonisten. Ze beslisten al snel mee te stappen in het avontuur en ook hun kijk op het boek te delen. Volgelingen!

Op naar het na-Nieuwjaarprogramma voor de derde graad: ‘Hemel’, van Mieko Kawakami, genomineerd voor de gerenommeerde International Booker Prize 2022. Hemelse literatuur.

We zijn zeer dankbaar voor het enthousiasme van onze deelnemende leden, de rijke inzichten en de gemoedelijke sfeer die we al mochten ervaren. Daarom: wie zin heeft ons te vervoegen is meer dan welkom! Laat iets weten aan de reeds deelnemende leerlingen of aan de begeleidende leerkrachten. Of aan je leerkracht Nederlands, klastitularis ... Alle wegen leiden naar … de boekenclub.

Nog een laatste zetje nodig? Daarvoor gebruiken we de wijze woorden van Dumbledore, een personage dat onze jongste boekenverslinders maar al te goed kennen: “Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean it is not real?”

Tot binnenkort?!

 

Lien Depauw
Brecht Vanseveren