Op de Openpoortdag leiden we elk gezin individueel of in kleine groep rond. We voorzien 1 uur per gezin voor een inschrijving. Op die manier is er genoeg tijd om alle info door te geven. Hierbij hebben we aandacht voor de persoonlijke vragen en zorgen van elke ouder en elke leerling. De 10 collega’s van ons inschrijfteam kregen hiervoor een specifieke opleiding.

Eind augustus is er een onthaalmoment voor alle eerstejaars, ex-OKAN-leerlingen en hun ouders. Op 1 september starten we met een gouden dag voor alle leerlingen. Het eerste lesuur zijn enkel de nieuwe leerlingen aanwezig, later komen de andere leerlingen erbij.

Ons zorgbeleid omvat de keuzes die we als school maken om onze leerlingen maximale ontwikkelingskansen te geven. Het doel is om alle leerlingen tot leren te brengen.

Het zorgbeleid vertrekt vanuit een brede basiszorg. We stimuleren de ontwikkeling van alle leerlingen. We zetten in op een krachtige leeromgeving, we volgen de leerlingen systematisch op en we proberen de leerlingen zelfstandiger en weerbaarder te maken.

Een aantal voorbeelden van wat onze brede basiszorg inhoudt zijn:

  • het klassenuur in de eerste graad;
  • de leerkracht geeft voldoende tijd bij toetsen en examens;
  • de leerkracht duidt bij meervoudige opdrachten de verschillende delen aan.

Soms volstaat deze brede basiszorg niet. In samenspraak met leerling, ouder(s), leerkrachtenteam en zorgteam zoeken we passende bijkomende maatregelen. We spreken dan van verhoogde zorg. De school beslist hoe ver we hierin kunnen gaan.

Als de verhoogde zorg niet volstaat, is er nood aan bijkomende inzichten. In deze fase betrekken we het CLB en/ of andere externe partners. Bij deze uitbreiding van zorg bepalen we welke bijkomende middelen, hulp of expertise nodig zijn voor de school of de leerling.

Een beperkt aantal leerlingen heeft de keuze om binnen het gewoon onderwijs een individueel aangepast curriculum te volgen om de overstap te maken naar het buitengewoon onderwijs.

We streven naar een veilige, uitdagende en stimulerende leer- en leefomgeving waarin leerlingen opgroeien tot zelfstandige, onafhankelijke individuen. Daarom kunnen er maatregelen worden toegekend, maar ook afgebouwd. Extra maatregelen toekennen is een gunst van de school en dus niet afdwingbaar. We verwachten een engagement van de verschillende betrokkenen als we bijkomende maatregelen toekennen.

In het tweede, vierde en laatste jaar staan de leerlingen stil bij studiekeuze. Onze studiekeuzebegeleiding telt een zestal fases verspreid over de loop van het schooljaar. Tijdens dit proces leren we de leerlingen stap voor stap aan om zelfstandig te reflecteren en keuzes te maken.

Allereerst maken we de leerlingen warm voor het onderwerp ‘studiekeuze’ en motiveren we hen om actief deel te nemen aan het studiekeuzeproces. Hun studiekeuzedossier biedt hen daarbij houvast. De leerlingen leren zichzelf beter kennen en staan stil bij kenmerken die bepalend zijn voor hun studiekeuze.

Enkele voorbeelden:

  • De leerlingen maken kennis met de structuur van het onderwijslandschap.
  • De leerlingen krijgen uitleg van de directie en het vclb Deinze en ze leren werken met onderwijskiezer.
  • Voor de ouders is er een infoavond waar ze kennismaken met de verschillende mogelijkheden voor hun zoon/ dochter.
  • Voor onze laatstejaars staan enkele extra’s op de planning:
    • ze bezoeken de SID-in beurs in Gent.
    • ze krijgen een uitnodiging voor het praatcafé. Tijdens deze gezellige avond maken oud-leerlingen hen wegwijs in de studierichting en de cursussen waarvoor zij interesse tonen.

Tijdens het studiekeuzeproces komen de leerlingen tot een beslissing die ze voorleggen aan de klassenraad. De feedback en het advies van de klassenraad worden teruggekoppeld via oudercontact of leerlingencontact. Zo helpen we onze leerlingen een goed geïnformeerde studiekeuze te maken.

We geloven in een verbindend schoolklimaat: leerlingen, leerkrachten en klasgroepen verbinden zorgt voor meer respect.

  • Op de eerste schooldag wordt geen les gegeven. Dit is een gouden dag. We maken kennis met elkaar en maken klasafspraken.
  • In de eerste graad is er een vast klassenuur en werken we met Boostcamp. Hierdoor leren leerlingen omgaan met hun gevoelens en werken we aan hun welbevinden.
  • In de tweede graad werken we met Appwel, een tool die het welbevinden van de leerlingen meet.
  • De klassenleraar houdt een warm contact met de leerlingen.
  • We plannen leerlingencontacten en individuele feedbackgesprekken met de leerlingen.
  • We organiseren vaste en flexibele middagactiviteiten.
  • Vaste opvoeders doen toezicht op vrije momenten.

Duidelijke afspraken en regels zorgen voor een school waar iedereen zich goed voelt. Daarom hebben we een ‘meldpunt pesten’ op Smartschool en een vast protocol dat we volgen bij een melding rond pesten.

We gebruiken het vierladenmodel om gewenst en ongewenst gedrag ondubbelzinnig en transparant in kaart te brengen.

We linken de vier woorden uit ons pedagogisch project aan de verwachtingen binnen elke lade. We zetten in op aanwezigheid en herstel en koppelen overtredingen aan mogelijke maatregelen.

Concreet zijn er 4 laden:

Alle leerlingen met elk hun eigen achtergrond krijgen de kans om zich te ontplooien op onze school. We doen dit onder andere door onderstaande initiatieven:

  • We voorzien rustige werkplekken na de lesuren:
    • met inhoudelijke ondersteuning (het eiland),
    • met begeleiding (huiswerkklas voor de eerste graad, studiebegeleiding voor de oudere graden)
    • met toezicht (avondstudie en busstudie)
  • Elke ouder heeft recht om de schoolkosten gespreid te betalen.
  • Met de uitgebreide brede basiszorg dragen we zorg voor leerlingen die het zichtbaar en onzichtbaar nodig hebben.
  • Leerlingen met belemmeringen door een leer- of ontwikkelingsstoornis of een OKAN-achtergrond krijgen aangepaste maatregelen.
  • Tijdens elk oudercontact is er een tweedehandswinkeltje op school en ondersteuning voor ouders bij ICT-vragen of vragen rond Smartschool.
  • Elke ouder kan hulp krijgen bij de bestelling van de schoolboeken.
  • We werken samen met de dienst sociaal tolken en vertalen voor wie dit nodig is op oudercontacten.
  • We organiseren leerlingencontacten voor alle leerlingen rond welbevinden.