2019 carousel website 31    2019 carousel website 32    2019 carousel website 33    2019 carousel website 34    

Derdejaars gaan kritisch op zoek naar informatie

In de week van 28 januari 2019 brachten de derdejaars een studiebezoek aan de Stedelijke Bibliotheek van Deinze. Deze uitstap sluit aan bij de lessen Nederlands en kadert in het bereiken van de vakoverschrijdende eindterm mediawijsheid: ‘De leerlingen kunnen diverse informatiebronnen en kanalen kritisch kiezen en raadplegen’. De uitleg en de opdrachten ter plaatse werden gecoördineerd door de bibliotheekmedewerkers.

Eerstejaars maken kennis met andere culturen

In dit communicatietijdperk hebben we een waaier aan mogelijkheden om via allerlei netwerken informatie te zoeken over en in contact te komen met andere culturen. Hoe waardevol deze zoektocht met de moderne communicatiemiddelen ook is, toch geloven we dat een levend getuigenis nog altijd een meerwaarde biedt.

Daarom organiseerden we op donderdag 24 januari 2019 voor de eerstejaars een mondiale vormingsdag. De leerlingen maakten op verschillende manieren (getuigenissen, beeldmateriaal, muziek, dans...) kennis met ontwikkelingslanden en andere culturen. Ze leerden een aantal organisaties kennen die zich inzetten voor de derde wereld en ondervonden dat de wereldhandel niet altijd rechtvaardig is. 's Middags namen de leerlingen deel aan een sobere maaltijd.

Zesdejaars beschouwen impressionistische werken

In de week van 14 januari 2019 trokken drie klassen zesdejaars tijdens de lessen esthetica naar het Museum van Deinze en de Leiestreek, om er de tentoonstelling ‘De nieuwe morgen’ te bezoeken. In de lessen esthetica gaat het over het impressionisme, een van de focuspunten van de tentoonstelling. De ideale gelegenheid om eens enkele werken in het echt te gaan bekijken.

Tweedejaars beluisteren en maken volksmuziek

Op woensdag 23 januari 2019 woonden de tweedejaars een muzikaal, milieubewust en creatief spektakel bij. Het spektakel werd gebracht door Herman en Rosita Dewit. Het duo speelt sinds 1968 volksmuziek met ’t Kliekske en gaven honderden concerten in binnen- en buitenland. Herman en Rosita brengen een visueel en humoristisch programma waarin ze een unieke reeks van volkinstrumenten en gerecycleerde muziekinstrumenten presenteren. Ook afval wordt herschapen tot echte muziekinstrumenten.

Leerkracht Koen Meirlaen informeert over klimaat

We staan aan de rand van een enorme omwenteling voor de mens en onze planeet. Jongeren maken zich terecht grote zorgen over de toekomst van onze planeet en overwegen om hun stem te laten horen in de Wetstraat. Leerkracht Koen Meirlaen greep dit momentum aan om op woensdag 23 januari 2019 een stand van zaken te maken over de klimaatopwarming. In de voordracht kwamen zowel oorzaken, gevolgen als oplossingen aan bod.

Vijfdejaars maken kennis met alternatieven voor koemelk

Op dinsdag 22 januari 2019 volgden de vijfdejaars die het keuzegedeelte (w)etenschappen volgen, de workshop 'Melk, goed voor elk?' bij Odisee Gent. Na een theoretische uitleg over lactosevrij maken van melk en alternatieven voor koemelk, gingen de leerlingen zelf aan de slag. Ze maakten eerst koemelk lactosevrij en daarna pannenkoeken op basis van een aantal alternatieven voor koemelk zoals havermelk, rijstmelk en amandelmelk. Na het bakken, wat de ene leerling iets beter kon dan de andere, beoordeelden de leerlingen de verschillende pannenkoeken op smaak en textuur. Smaak verschilt, maar iedereen was er van overtuigd dat er geen gewone melk nodig is om lekkere pannenkoeken te maken.

Vierde-, vijfde- en zesdejaars informeren zich over oceanen

Op donderdag 17 januari 2019 schetste Jolien Goossens de toestand, de bedreigingen en de toekomst van oceanen en het leven dat ze herbergen. Een eerste kennismaking met de habitats onder water leert dat de oceaan heel wat diensten voor ons levert. Zo voorziet ze in voedsel, water en zuurstof maar zetten wij de grootste biotoop op aarde onder hevige druk. Tenslotte wordt er ingegaan op hoe de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen willen voorkomen dat de zee verandert in een warme plastic soup zonder vis.

Leerlingen derde graad wagen zich aan uitdagende vraagstukken

Op woensdag 23 januari 2019 waagden 4 vijfdejaars en 15 zesdejaars zich aan 25 uitdagende fysicavraagstukken tijdens de eerste ronde van de Vlaamse Fysica Olympiade. Hoewel deelnemen belangrijker is dan winnen, rekenen we erop dat een aantal onder hen door mogen naar de tweede ronde.

Vijfdejaars boetseren met sneeuw

Op dinsdag 22 januari 2019 gingen de vijfdejaars die het keuzegedeelte Kanvas volgen, creatief aan de slag met sneeuw. Tijdens de vorige les hadden ze net de opbouwtechnieken voor kleisculpturen geleerd. De sneeuwval bracht de ideale gelegenheid om deze technieken toe te passen. De experimentele les resulteerde in drie sneeuwfiguren die elk een lid van het directieteam moet voorstellen.

Leerlingen tweede en derde graad nemen deel aan eerste ronde

Op woensdagnamiddag 16 januari 2019 nam onze school deel aan de eerste ronde van de Vlaamse Wiskunde Olympiade. Elke leerling uit de tweede of derde graad kreeg de kans zich hiervoor in te schrijven. Uiteindelijk gingen ruim 100 leerlingen de uitdaging aan. Ze kregen 30 meerkeuzevragen, van eenvoudig tot wat pikanter, en probeerden die in maximaal drie uur tijd op te lossen. Behalve pen en papier waren geen hulpmiddelen toegelaten. Midden februari worden de resultaten bekend gemaakt en weten we wie er zich heeft kunnen plaatsen voor de tweede ronde. We zijn benieuwd.

Tweedejaars maken kennis met economie

Om aan den lijve te ondervinden wat economie nu precies is, namen de tweedejaars op woensdag 16 januari 2019 deel aan het Top Team-project. Het project vormt een initiatie in de wereld van handel en economie. De leerlingen verrijken hun woordenschat met specifieke economische en commerciële begrippen, ze leren een werkmethode opbouwen én ontdekken en verbeteren hun eigen tekortkomingen.

Het Top Team-project is gericht op het niveau en de leefwereld van de leerlingen, sluit naadloos aan bij de leerplandoelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen en stimuleert een gemotiveerde keuze voor de studierichting economie. Bovendien bevordert dit project het kritisch denken van de leerlingen. De leerlingen leren samenwerken en moeten zelfredzaamheid aan de dag leggen. Ze verruimen ook hun inzicht in het socio-economische veld van onze samenleving, vakoverschrijdende eindtermen die we in de eerste graad realiseren.

Eerstejaars trainen hun aandacht

In de tweede en derde week van januari krijgen de eerstejaars een derde sessie aandachtstraining. We werken hiervoor samen met Itam, Institute for training of attention and mindfulness. Via de sessies, verzorgt door de heer Jean-Paul Derveaux, ondersteunen we de leerlingen om op een eenvoudige en praktische manier om te gaan met emoties, spanningen, de ups en downs van het leven.

Lees het artikel op hln.be