Sint-Hendrik schrijft brieven voor Jianne Turtle

Op vrijdag 7 februari 2020 kregen alle leerlingen de kans om deel te nemen aan de Schrijf-ze-VRIJdag van Amnesty International.  De briefschrijvers staken een riem onder het hart van Jianne Turtle die deel uitmaakt van de inheemse Grassy Narrows-gemeenschap in Canada. Het gebied waar ze woont is ernstig vervuild met kwik. Jaren geleden dumpte een papierfabriek er zijn afval in een rivier, met de toestemming van de overheid. De jongeren uit deze buurt eisen nu hun recht op een gezonde leefomgeving op. (…)

Eerstejaars musiceren met cajon en boomwhackers

In de week van 3 februari 2020 kwam het muzikaal talent van de eerstejaars naar boven tijdens een gesmaakte werkwinkel. De impressies van de leerlingen spreken voor zich.

We leerden een nieuw instrument, de cajon, en een nieuw liedje kennen.

Van de cajon had ik nog nooit gehoord en ik vond het tof om er op te spelen. We deden dit samen met de boomwhackers. Super coole instrumenten. (...)

Zesdejaars luisteren naar getuigenis van Vincent Leus

Op woensdag 5 februari 2020 luisterden de zesdejaars naar een getuigenis van de heer Vincent Leus. Vincent Leus verloor zijn dochter Emilie in 2009 en dit na een aanrijding door een dronken chauffeur. Het fonds Emilie Leus probeert dit dramatisch gebeuren een positieve wending te geven. Een fonds dat zich richt op preventie van rijden onder invloed, sensibilisering hieromtrent en het steunen van jonge verkeersslachtoffers met een verworven beperking … opdat het overlijden van Emilie niet totaal zinloos zou zijn. (...)

Een derde stoot door naar tweede ronde

Op woensdag 15 januari 2020 namen 83 leerlingen van de tweede en derde graad deel aan de eerste ronde van de jaarlijkse Vlaamse Wiskunde Olympiade. 29 van deze leerlingen behaalden de limiet om door te stoten naar de tweede ronde. Dit is 35% van de deelnemende leerlingen. Een resultaat om trots op te zijn want over heel Vlaanderen gaat er slechts een kleine 10% van de deelnemers door naar de volgende ronde. Onze leerlingen worden op 4 maart 2020 verwacht in de faculteit wetenschappen van UGent waar ze opnieuw 30 pittige meerkeuzevragen voorgeschoteld krijgen. We duimen alvast voor hen en hopen dat we een finaleplaats kunnen bemachtigen.

Eerstejaars smullen van ontbijt aangeboden door ouderraad

Op woensdag 5 februari 2020 organiseerde de ouderraad een gezond ontbijt voor de eerstejaars. Tijdens het eerste lesuur konden de leerlingen terecht in het schoolrestaurant om hun dag goed te starten. Op het menu stonden meerdere soorten bruin brood, kaas, yoghurt, jam, drie soorten fruit (appel, banaan en sinaasappel) en er waren ook vers gebakken eitjes. We hopen dat we de leerlingen hiermee konden stimuleren om elke dag opnieuw de dag te beginnen met een stevig ontbijt. Op school geven we hierrond ook inhoudelijke input mee vanuit de lessen natuurwetenschappen.

Leerlingenraad tovert school om tot spookhuis

Nadat iedereen op vrijdag 25 oktober 2019 de school had verlaten en de nacht de school overschaduwd had, hoorden buurtbewoners opvallend veel gegil. Dit was het werk van de leerlingenraad. Met de volledige groep toverden ze de kapel om tot een echte griezelbioscoop en een prachtig horrorcafé. De leerlingen uit de tweede en derde graad die het lef hadden om te komen, baanden zich daarna een weg door de eenzame schoolgebouwen. (...)

Vijfdejaars worden bedankt met pannenkoeken

Op dinsdag 4 februari 2020 vond een bedankingsmoment plaats voor de meters en peters. Die vijfdejaars engageerden zich om de leerlingen uit het eerste jaar zo goed mogelijk te begeleiden tijdens de overgang van de lagere school naar onze school. Dat gebeurde via activiteiten zoals de ontmoetingsdag en Talent in actie. De meters en peters kregen pannenkoeken en warme chocolademelk aangeboden en mochten een oorkonde in ontvangst nemen.

Vierdejaars gaan in de clinch met clichés

Op maandag 3 februari 2020 woonden de vierdejaars de voorstelling 'Het schaap van Vlaanderen' bij van Theater O’Kontreir. Comedians Youssef El Mousaoui en Frank Van Erum gingen live en ongecensureerd de confrontatie aan. Vooroordelen, politieke correctheid, zwarte piet, halal slachten, asielbeleid, homoseksualiteit, vrijheid van meningsuiting, de rol van de vrouw en de hoofddoek … alle brandend actuele thema’s passeerden de revue. Clichés vlogen over en weer, maar werden telkens weer ontkracht.

Vijfdejaars bezoeken Arteveldestad

Op maandag 3 februari 2020 trokken de vijfdejaars naar Gent. De dag was goed gevuld met een bezoek aan één van de toneelhuizen en het Industriemuseum. Onder leiding van een gids kregen de leerlingen zicht op wat er allemaal komt kijken bij het maken van een theatervoorstelling. Ook heel wat anekdotes en theaterjargon kwamen aan bod. In het Industriemuseum maakten de leerlingen kennis met de impact van machines op het productieproces in de textielindustrie. (…)

Zesdejaars brengen wekelijks bezoek aan woonzorgcentrum

In het kader van het keuzegedeelte JONG van geest gaan 24 zesdejaars sinds september wekelijks op bezoek in het WZC Sint-Vincentius in Deinze. Ze brengen daar telkens twee lesuren door bij één of meerdere bewoners. Op donderdag 30 januari 2020 vond een heuse verwennamiddag plaats. De leerlingen hadden pannenkoeken, rijstpap en koekjes mee, er waren tafels waar fruitsalade kon gemaakt worden en er stond een hele resem aan handverzorgingsproducten. De bewoners die langskwamen, waren tevreden.

Leerlingenraad geeft het startsein

Op vrijdag 18 oktober 2019 schoot de leerlingenraad uit de startblokken met een eerste activiteit voor de leerlingen. In combinatie met de Dag van de Jeugdbeweging konden de leerlingen allerhande spelletjes spelen. De hongerigen werden gespijsd met chocomelk en poffertjes.

Leerkrachten verwelkomen professor Wouter Duyck

‘Niveau Vlaams onderwijs blijft dalen’ was de koptitel van diverse kranten in december 2019. In zijn referaat rond ‘De staat van het Vlaamse onderwijs – pleidooi voor meer ambitie’ schetste professor Wouter Duyck op 31 januari 2020 de leerkrachten een stand van zaken over de huidige toestand van ons onderwijs. Cijfermateriaal uit diverse Europese studies en Vlaamse peilingstoetsen toont aan dat ons onderwijs wel nog tot de subtop behoort, maar dat het niveau voor o.a. wiskunde en begrijpend lezen significant gedaald is. (…)