Voor de eerstejaars worden er steunlessen georganiseerd voor wiskunde, Latijn, Frans en Nederlands om gedeeltelijke leerachterstanden te vermijden..

Ook als je enige tijd ziek geweest bent of je een deel van de leerstof niet begrepen hebt, is het beter een remediëringsles te volgen. De vakleerkrachten bepalen of je best eens langskomt. Ze brengen jou en je ouders op de hoogte via de agenda. Afhankelijk van het vak vinden de lessen plaats op maandag, dinsdag of donderdag, iedere keer van 16.05 tot 16.50 uur.
 

    campus Sint-Theresia  |  campus Sint-Vincentius

Contacteer ons

09 386 13 76
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons 

      

Nieuwe lessentabel vanaf 1 september 2019:

lessentabel tweede jaar

 

Het eerste leerjaar A bestaat uit 27 lestijden algemene vorming en 5 lestijden differentie.

In het eerste jaar kiezen de leerlingen uit drie keuzegedeeltes: taal & media, Latijn en wetenschap. In elk keuzegedeelte is er ruimte voor verkennen, versterken en verdiepen. We raden de leerlingen aan om te kiezen vanuit zijn/haar interesses en talenten.

Ontdek de drie keuzegedeeltes in het eerste jaar

Daarnaast kiezen de leerlingen in de keuzegedeeltes taal & media en wetenschap voor 1 lestijd versterking of verdieping Frans en 1 lestijd versterking of verdieping wiskunde. In het uur versterking worden de leerlingen versterkt met herhalingsoefeningen en -opdrachten. De leerlingen krijgen extra uitleg bij de leerstof. In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept met uitdagende oefeningen en opdrachten.

Tenslotte krijgen alle leerlingen 1 lestijd computerwetenschappen waarin ICT-vaardigheden worden aangeleerd en ingeoefend.

 

Het schoolreglement bestaat uit drie delen. In het eerste deel vind je ons pedagogisch project en een engagementsverklaring tussen onze school en je ouders. In het tweede deel vind je o.a. afspraken over afwezigheden, begeleiding bij je studies en een aantal leefregels. Ten slotte vind je nog heel wat nuttige informatie in een derde deel.

 

Open het schoolreglement 2020-2021

Het bestellen van tickets voor de poëzieavond is afgesloten.

Nieuwe lessentabel vanaf 1 september 2020:

lessentabel eerste jaar  

Het tweede leerjaar A bestaat uit 25 lestijden algemene vorming, 5 lestijden basisoptie en 2 lestijden differentiatie.

In het tweede jaar kiezen de leerlingen een basisoptie. Op onze school richten we twee basisopties in: moderne talen en wetenschappen en klassieke talen. Binnen de basisopties bieden we ook enkele keuzes. Dit is in lijn met het eerste jaar. De leerling kiest opnieuw een deel van zijn/haar leerprogramma.

In het tweede jaar kiezen de leerlingen uit:

  • basisoptie moderne talen en wetenschappen: taal & media
  • basisoptie moderne talen en wetenschappen: wetenschap
  • basisoptie klassieke talen: Latijn
  • basisoptie klassieke talen: Grieks en Latijn

 

Moderne talen en wetenschappen

De basisoptie moderne talen en wetenschappen bestaat uit 2 lestijden moderne talen, 2 lestijden wetenschappen en 1 lestijd keuze taal & media of keuze wetenschap.

In het vak moderne talen worden de leerlingen niet enkel vaardiger in verschillende talen, ze onderzoeken ook verbanden tussen talen en taalvariëteiten. De leerlingen genieten van taal en literatuur en gaan er creatief mee aan de slag. De talen Frans en Nederlands staan centraal.

In het vak wetenschappen worden de leerlingen vaardiger in onderzoekend leren. Ze voeren onderzoeken en experimenten uit in biologie, chemie en fysica. De leerlingen proeven van wetenschappelijke principes en toepassingen uit het dagelijkse leven. Verwondering, kritische zin en creativiteit komen sterk aan bod.

Het vak keuze taal & media of keuze wetenschap kennen de leerlingen uit het eerste jaar. De leerlingen kiezen via dit keuzevak welk aspect van de basisoptie ze verder willen verkennen, in welk aspect ze zich verder willen verdiepen: moderne talen of wetenschappen.

Daarnaast kiezen de leerlingen in de basisoptie moderne talen en wetenschappen voor 1 lestijd versterking of verdieping Frans en 1 lestijd versterking of verdieping wiskunde. In het uur versterking worden de leerlingen versterkt met herhalingsoefeningen en -opdrachten. De leerlingen krijgen extra uitleg bij de leerstof. In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept met uitdagende oefeningen en opdrachten.

 

Klassieke talen

De basisoptie klassieke talen met Latijn bestaat uit 5 lestijden Latijn.

Daarnaast krijgen de leerlingen in de basisoptie klassieke talen met Latijn twee lestijden ST’ART (Science, Technology & ART). De leerlingen doorlopen in dit vak drie modules van ongeveer 8 weken: kunst & wetenschap, kunst & techniek en kunstbeschouwing in het Engels. In elke module maken de leerlingen kennis met kunst via een andere invalshoek. De module kunstbeschouwing in het Engels is tevens een CLIL-project (Content and Language Integrated Learning).

De basisoptie klassieke talen met Grieks en Latijn bestaat uit 4 lestijden Latijn en 3 lestijden Grieks.

Bekijk het filmpje over Grieks

 

Binnenkort beschikbaar.

 

Schoolbestuur Directieteam
vzw Leiepoort Deinze 1e graad: dhr. John Caron
2e graad: dhr. Koen Vermeulen
3e graad: mevr. Karla De Ruyck
Coördinatorenteam Schoolraad
5 leerkrachten ter ondersteuning
van het schoolbeleid en de schoolorganisatie
Vertegenwoordiging pedagogische raad,
leerlingenraad, ouderraad en lokale gemeenschap
Lokaal onderhandelingscomité CPBW
Het LOC: directie, vakbondsafgevaardigden en verkozenen personeelsleden en afvaardiging schoolbestuur Comité voor preventie en bescherming op het werk
Pedagogische raad Ouderraad
Verkozen uit personeel
(leerkrachten en opvoedend personeel)
Aantal ouders als afvaardiging van alle ouders van de school
Leerlingenraad

Afvaardiging van de leerlingen

 

Op het niveau van de scholengemeenschap is er nog een inspraakorgaan waarin onze school een vertegenwoordiging heeft: het onderhandelingscomité van de scholengemeenschap (OCSG).

Het team Leerlingenbegeleiding (TLB) komt wekelijks (1° graad) of tweewekelijks (2°-3° graad) samen rond zorg voor leerlingen. Het team bestaat uit een directielid, een medewerker van het CLB, een leerkracht en een personeelslid van het leerlingensecretariaat. Zij zorgen voor de opvolging van leerlingen aangemeld met leer- of gedragsproblemen en van leerlingen met emotionele en/of medische problemen. De klasleraar ontvangt de nodige feedback.

Het TLB heeft een eigen lokaal tegenover het leerlingensecretariaat en naast de ziekenkamer. Gesprekken tussen leden van het team en een leerling kunnen daar gehouden worden. Het lokaal kan ook door elke andere leraar gebruikt worden die een leerling of een ouder vertrouwelijk wil spreken. 

Vakantieperiodes en vrije dagen

Facultatieve vrije dag: maandag 5/10/2020

Herfstvakantie: van maandag 02/11/2020 t.e.m. zondag 08/11/2020

Wapenstilstand: woensdag 11/11/2020

Kerstvakantie: van maandag 21/12/2020 t.e.m. zondag 03/01/2021

Pedagogische studiedag: vrijdag 12/02/2021

Krokusvakantie: van maandag 15/02/2021 t.e.m. zondag 21/03/2021

Paasvakantie: van maandag 05/04/2021 t.e.m. zondag 18/04/2021

O.-L.-H. Hemelvaart: donderdag 13/05/2021 en vrijdag 14/05/2021

Pinkstermaandag: maandag 24/05/2021

Einde schooljaar: woensdag 30/06/2021

Zorgzame school

Onder zorg verstaan we alle initiatieven die het welbevinden van alle schoolbetrokkenen verhogen en waardoor leerlingen zich ten volle kunnen ontwikkelen. Deze zorg voor leerlingen vertrekt vanuit ons christelijk opvoedingsproject en zit verweven in de hele schoolstructuur. Een zorgzame school bekommert zich om de totale leerling. Ze biedt intellectuele vorming, maar heeft ook aandacht voor sociale en morele vaardigheden. Zorg op school betreft elke leerling, de leerling met specifieke behoeften, maar ook preventie en algemene ondersteuning voor elke andere leerling. Zo voelt iedereen zich goed op school.

Wat dit concreet kan betekenen, maken we duidelijk in ons schoolreglement. In het bijzonder in deel II, punt 3.4 (leerlingenbegeleiding) en 3.5 (begeleiding bij je studies). Meer uitleg over VCLB vindt u in deel III, punt 1.5.