Onze schoolcultuur hangt vast aan open communicatie.

Via Smartschool krijgen ouders en leerlingen punten, rapporten, berichten, info, documenten, brieven …

Op elk rapport schrijven de leerkrachten functionele en waarderende commentaren: positief en stimulerend over attitude en resultaten.

Vijf keer per jaar zitten klassenleraar en leerling samen om te praten over leer- en leefhouding. Dit zijn onze functioneringsgesprekken.

Daarnaast bespreekt de leerling met de vakleerkracht de examenresultaten tijdens de feedbackgesprekken.

 

kl afb bloem met woordenBIS Onze school door de ogen van ...
Onze leerlingbegeleiders aan het woord
Ons studieaanbod vanaf 2021

infodagen2020

balk bekijk ons studieaanbod 01 01

rode balk 1 07tris

rode balk faq tris

Digitale klassenraden 

Door de corona-maatregelen verlopen niet enkel lessen online. Ook klassenraden en oudercontacten verlopen online.

AVS kwam een kijkje nemen op onze school om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

AVS reportage digitale klassenraden

 

Onze leerkrachten zetten zich in om mondmaskers te maken

De leerkrachten van onze mode-afdeling laten zich alweer van hun beste kant zien. Ook Agnes, van het onderhoudspersoneel, zet alle zeilen bij!

Ze zijn dezer dagen allen samen druk in de weer om mondmaskers te maken! Het gaat om mondmaskers die ouderen en hulpbehoevenden kunnen dragen tijdens de verzorging. Er werden al reeds 300 maskers gemaakt, vandaag wordt dit waarschijnlijk 500!

Dat is ook AVS opgevallen, die langskwam om een reportage te maken.

AVS reportage mondmaskers

 

Warme William te gast in Leiepoort campus Sint-Vincentius

Vanaf maandag 17 februari tot en met vrijdag 21 februari heeft Leiepoort campus Sint-Vincentius ‘Warme William’ op bezoek. De grote blauwe beer zit op een bank op de speelplaats. Als symbool voor ‘er zijn voor elkaar’ is ‘De week tegen pesten’ de ideale week om de beer in de kijker te zetten.

‘Warme William’ is een initiatief van het Fonds GavoorGeluk en zet in op het versterken van de veerkracht en het mentaal welzijn bij kinderen en jongeren van 0 tot 24 jaar. De beer toont dat het belangrijk is een luisterend oor te bieden aan anderen én te praten over problemen. Iedereen zit wel eens wat minder goed in zijn vel. Dan is het fijn dat er een Warme William voor je klaar staat, iemand die oprecht aandacht heeft voor een ander. Warme William zit op zijn bankje waarop staat: “Zit je met iets? Praat erover. Warme William luistert.”

Stad Deinze leent als ‘warme stad’ deze bank uit aan scholen zodat elke school hierover kan in gesprek gaan met de leerlingen. Doris Van Houtte, lid van de schoolraad van Leiepoort campus Sint-Vincentius en één van ‘de drie mama’s’ bracht Warme William ter sprake en stelde voor er een actie rond te organiseren. Katrien Moerman, leerlingenbegeleidster en Vicky Van de Walle werkten het project verder uit. “Open communicatie en een duwtje in de rug geven zijn belangrijke aspecten van ons pedagogisch project. We willen er als school zijn voor onze leerlingen, hen steunen wanneer het moeilijk gaat en hen tonen dat er altijd iemand is bij wie ze terecht kunnen. ‘Warme William’ is een verpersoonlijking van waarden die wij op school heel belangrijk vinden. We plaatsen hem niet enkel als symbool op de speelplaats, maar laten onze leerlingen van de eerste graad samen met hun godsdienstleerkracht de beer bezoeken. Daarnaast zorgen we voor bezinningsteksten en duiding van ‘Warme William’ voor alle klassen van de school. Zo komt het onderwerp minstens twee keer tijdens deze week ter sprake en hopen we dat leerlingen die het moeilijk hebben beseffen dat ze er nooit alleen voor staan.”

84291098 2730758870334659 101249941287993344 n

Schematiseren kan je leren...

Mindmappen, een boom- of waaierdiagram maken, de Cornellmethode, een begrippenlijst, woordkaartjes ... In onze bundel 'Schematiseren - een bundel ter inspiratie' verzamelden wij achttien manieren om een schema te maken. Elke leerling vindt dus zonder twijfel een methode die bij hem en bij de leerstof past. De komende week wordt in elke klas de bundel aan de leerlingen voorgesteld zodat zij ermee aan de slag kunnen ter voorbereiding van de examens.

       

Respect

Iedereen is anders. Iedereen verdient het nodige respect. Eén van de peilers van ons pedagogisch project is respect hebben voor elkaar. Dit schooljaar willen we dit item extra in de verf zetten op school door er een jaarproject rond uit te werken.

De thema's diversiteit en respect staan in dit project centraal. In de Groene Zaal hangen twee grote fotocollage's die deze thema's in beeld brengen. Wij hopen dat ze iedereen er elke dag aan herinneren hoe belangrijk het is respect te hebben voor de eigenheid van elke mens.

In de godsdienstles(sen) zal dieper op het jaarproject diversiteit/respect ingegaan worden. Op 5 november organiseren we bovendien over de middag een groot debat met de directie en het ondersteunend personeel rond respect. We nodigen alle leerlingen en leerkrachten uit om hieraan deel te nemen. De plaats van afspraak is het auditorium. 

De week van 4 t.e.m. 10 november is de Week van het Respect. We staan tijdens deze week zoveel mogelijk stil bij respect, wat dit betekent, hoe we anderen kunnen tonen dat we dit voor hen hebben.

In de loop van het schooljaar zullen we focussen op deze twee thema's. Verschillende acties en activiteiten rond respect en diversiteit zullen  georganiseerd worden, leerkrachten en opvoedend personeel zullen extra letten op respect in mondeling en schriftelijk taalgebruik van leerlingen. Positief gedrag zal benoemd en bevestigd worden, wat beter kan, zal bijgestuurd worden.

 jaarthema respect

Graffitimuur

graffitimuur

Het graffitiproject was voor de leerlingen van 6RL/RVM/OFL een creatieve, intensieve uitdaging in de lessen PAV. Het resultaat is prachtig! De tekening heeft ook een symbolische betekenis. Ieder dier is gekoppeld aan een waarde/droom van ons pedagogisch project. Lees meer voor de betekenis van de dieren.

Activiteiten

Alle activiteiten en nieuws van onze school kan je volgen op de onze facebookpagina!

Spaans in Office Management en Communicatie

Hablo español

Vanaf schooljaar 2018-2019 biedt onze school lessen Spaans aan in het vijfde en zesde jaar Office Management en Communicatie. Het aanleren van deze wereldtaal zien we als een extra troef die deze leerlingen zullen kunnen inzetten in het hoger onderwijs én later op de werkvloer. Wie kiest voor Office Management en communicatie, leert communiceren in vijf talen: in het Nederlands, Frans, Engels, Duits en voortaan nu ook in het Spaans!

Onze droom!

Onze droom? Elke leerling laten groeien in een warme, open sfeer met onderwijs van de 21ste eeuw.

Sint Vincentius

 

Enkele voorbeelden van projecten die de waarden van ons pedagogisch project in de praktijk brengen. 

co teachingvlindersclilleestraining

 

VCLB Deinze heeft een ander organisatiemodel

Het Vrij Centrum voor Leerlingenbegeleiding Deinze heeft vanaf 1 september een ander organisatiemodel. Om dit breed bekend te maken bij de scholen heeft VCLB Deinze een filmpje ontwikkeld waarin de nieuwe werking bevattelijk en aangenaam uit de doeken wordt gedaan.

Ondernemen kan je leren!

Is ondernemen iets voor jou? Neem dan snel een kijkje op dit filmpje. 

 

Reportage over CLIL-lessen op onze school

Op maandag 13 februari kwam Radio 2 Oost-Vlaanderen een reportage maken over de CLIL-lessen op onze school. Aan bod komen de leerlingen, de leerkracht en de pedagogische verantwoordelijke die hun ervaring met CLIL delen. 

Reportage over CLIL

 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail

Vijfdejaars zijn op vrijwillige basis peter of meter van een leerling van het eerste jaar. De peters en meters werken mee aan de onthaalactiviteiten. Ze zorgen ervoor dat elke leerling van het eerste jaar zich snel thuis voelt op onze school. In de loop van het schooljaar hebben ze regelmatig contact met hun pete- of metekind. Een losse babbel, samen een middagactiviteit doen, samen eten, samen naar de kerstviering ... staan op het programma.

 

Hoe wij onze missie zien, wat wij met onze school willen bereiken, dat kan je lezen in ons pedagogisch project.

Sint Vincentius