Elk vooroordeel heeft z’n nadeel

Het kommetje soep

In een snackbar langs de weg neemt een vrouw een kom soep. Ze gaat ermee aan een tafeltje zitten. Wanneer ze ziet dat ze vergat een lepel mee te nemen, gaat ze er een halen bij de kassa.

Als ze terug komt aan haar tafeltje, zit daar een zwarte man. Hij eet van haar soep.

-Dat is sterk! vindt ze. Maar misschien is hij arm. Hij ziet er wel sympathiek uit, maar toch…

-Mag ik? vraagt ze en ze trekt de soepkom naar zich toe. De zwarte man lacht en knikt dat het oké is. De vrouw begint te eten. De zwarte man trekt de kom wat naar zich toe, en neemt verder van de soep. Wanneer de soep op is, staat de zwarte man op en doet teken dat de vrouw moet blijven zitten. Even later komt hij terug met een grote portie frieten. Die legt hij in het midden van de tafel.

- Neem maar! zegt hij met zijn hand. Als ze alles gedeeld hebben, lacht hij haar vriendelijk toe.

- Goeiedag, zegt hij en hij gaat weg. De vrouw wil ook weg gaan. Als ze haar handtas wil nemen, is die er niet meer. Nu wordt alles duidelijk: de man heeft haar vriendelijkheid misbruikt om haar te bestelen! Ze staat op en wil iedereen in de zaak verwittigen dat ze de dief moeten vangen.

Maar dan ziet ze bij een raam dat gelijkt op het raam waarbij ze zojuist zat, een stoel waar haar handtas hangt. Op het tafeltje staat een soepkom… zonder lepel…

Leterme,C., 99 verhalen met een knipoog. Averbode, Uitgeverij Altiora Averbode, 2014, 207 p.

Deze bezinning werd gebracht op het startmoment van de mondiale dag. De inhoud van het verhaal dekt de lading van deze dag: de wereld binnenhalen in de klas. Er is zoveel om te ontdekken… zonder vooroordelen.


16 foto's


37 foto's

Mediawijsheid

De voorbije dagen bracht elke klas uit het derde jaar een studiebezoek aan de Stedelijke Bilbliotheek van Deinze.
De uitstap sloot perfect aan bij de lessen Nederlands en kadert in het bereiken van de vakoverschrijdende eindterm mediawijsheid. We konden voor de uitleg en de coördinatie van de opdrachten rekenen op de deskundigheid van de bibliothecarissen.


12 foto's

Een ondernemer in onze aula magna en dit voor alle zesdes

“The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams.”

Eleanor Roosevelt

Deze quote drijft Mevr. Ann Vancoillie, een succesvolle zakenvrouw en moeder van drie kinderen. Dit is meteen ook haar ultieme boodschap aan onze zesdejaars. Weten wie je bent, wat je goed kan en misschien minder goed kan. Maar ook durven dromen en met creativiteit en initiatief bouwen aan een toekomst. Een hoopvol gegeven  in tijden van studiekeuze.

Top Team

In het kader van de lessen economie vond voor 6EMT en 6EWI het virtueel bedrijfsspel Top Team plaats. Top Team-bedrijfssimulatie staat voor: spelend leren ondernemen.

De deelnemers worden in teams verdeeld die een elk eigen onderneming leiden. Het is de bedoeling, door het nemen van beslissingen, het marktaandeel en de winst te verhogen. Een leuke en uitdagende opdracht!

Met deze speciaal voor het onderwijs ontwikkelde bedrijfssimulatie kunnen de deelnemers snel, eenvoudig en zonder risico praktijkervaring opdoen.

Analyse van bier

Op dinsdag 16 januari volgden de 5de jaars van het keuzevak (w)etenschappen een workshop over het brouwproces van bier in de hogeschool Odisee in Gent.

Om zelf bier te brouwen was de tijd te kort, maar een bezoek aan de proefbrouwerij gaf ons wel een goed beeld van hoe dit proces in zijn werk gaat. Proeven van bier kon niet (vonden sommigen ongetwijfeld jammer), maar van de mout, één van de basisingrediënten van bier, mochten we wel eens proeven. En dat smaakte eigenlijk niet slecht!

We leerden ook enkele analysetechnieken om de kwaliteit van het gebrouwde bier te kunnen testen.  Zo werden de bieren Palm, Vedet, Maes pils en het tafelbier Piedboef getest op CO2 gehalte en werden de bitterheid en kleur bepaald met de spectrofotometer.

En we zagen dat het goed was...


13 foto's

Ruim 120 kandidaten voor de eerste ronde

Op woensdagnamiddag 17 januari werd opnieuw de eerste ronde van de Vlaamse Wiskunde Olympiade georganiseerd. Elke leerling uit de tweede of derde graad kreeg de kans zich hiervoor in te schrijven en uiteindelijk gingen ruim 120 leerlingen de uitdaging aan. Ze kregen 30 meerkeuzevragen, van eenvoudig tot wat pikanter, en kregen maximaal 3 uur tijd om die op te lossen. Behalve pen en papier waren geen hulpmiddelen toegelaten.  Begin februari worden de resultaten bekend gemaakt en weten we wie er zich heeft kunnen plaatsen voor de tweede ronde.  We zijn benieuwd.

Maakt kennis gelukkig of net niet?

Het was een aangename ervaring, scholieren op de universiteitsbanken. Op de Junior College Dag van de KUL volgden onze leerlingen van 6LMT, 6LWE en 6LWI lezingen van verschillende professoren uit verschillende vakgebieden. Op filosofisch vlak bogen ze zich over het begrip ‘vrijheid’ en kregen ze de vraag of kennis leidt tot (on)geluk. 6LWI en 6LWE werden ondergedompeld in een college STEM, terwijl 6LMT het domein van de taalkunde verkende. Het was een boeiende dag, waarop onze zesdejaars het klaslokaal inruilden voor de aula en een voorsmaakje kregen van het hoger onderwijs.


6 foto's

Op zoek naar ons muzikaal erfgoed

Woensdagmorgen waren een groep enthousiaste leerlingen in de Aula getuige van een schoolconcert met Herman en Rosita Dewit. Herman en Rosita spelen sinds 1968 volksmuziek met ’t Kliekske en gaven honderden concerten in binnen- en buitenland. Als duo brengen zij een sterk visueel en humoristisch programma waarin zij een unieke reeks van gerecycleerde muziekinstrumenten en een aantal volksmuziekinstrumenten presenteren. De perfecte manier om kennis te maken met ons cultureel erfgoed.


15 foto's

Trots presidium toont opbrengst Music for Life

Onze leerlingenraad sloot 2017 in schoonheid af: onder zijn impuls haalden de leerlingen 600 euro op voor een zelfgekozen goed doel. Ze organiseerden hiervoor verschillende acties waarbij ze onder meer zelfgebakken koekjes, cakes en taarten verkochten. Daarnaast konden de leerlingen ook warme chocomelk krijgen (mét mini-marshmallows) en ook de werkgroep Sport droeg zijn steentje bij: ze verkocht hotdogs tijdens de opening van het basketbaltoernooi. 

Ze schonken de opbrengst van dit alles, via de Warmste Week van Studio Brussel, aan Finado – een vzw die zich inzet voor kinderen uit Ethiopië, Vietnam en Haïti en ervoor zorgt dat ook zij naar school kunnen gaan. Met het geschonken geld bouwen, renoveren en verzorgen zij de inrichting van schoolgebouwen. Voor meer info over het goede doel kan je op hun website terecht (http://www.finado.be).