PLUS EST EN VOUS

Op woensdagnamiddag 28 februari namen heel wat van onze leerlingen deel aan Olyfran, de Franse olympiade, waarin ze hun kennis van de taal van Molière konden testen. In de tweede graad waren er 62 deelnemers en de derde graad had 28 deelnemers. De leerlingen met de beste resultaten van Vlaanderen mogen naar de finaleronde op 18 april in Hasselt. We zijn benieuwd!

5 foto's

JON  (junior olympiade natuurwetenschappen)

Op deze ijskoude woensdagnamiddag zwoegden 16 leerlingen uit de 4es wetenschappen op 60 vragen over chemie, fysica, biologie en aardrijkskunde. Hopelijk met het beoogde resultaat: behoren tot de 300 besten van Vlaanderen en de kans krijgen om deel te nemen aan de tweede!

Een weekendje Westmalle

Met 11 leerlingen gingen we op abdijweekend bij de trappisten in Westmalle. Meneer Bolckmans begeleidde ons. We hadden het er reuzegezellig en  wanneer we het moeilijk kregen, vonden we steun bij elkaar.  Om 4 uur opstaan om naar de gebedsdienst van de paters te gaan was zo’n moeilijk moment. De volledige stiltes tijdens het ontbijt en het avondmaal vielen ook zwaar. Gelukkig mochten we  tijdens het middagmaal wel praten. We woonden de eucharistieviering bij op zondag, maar we waren ook deelgenoot van de psalmen en de completen. We kregen ook de kans om één van de 30 paters te interviewen en we konden aan deze gastenbroeder al onze vragen stellen over het abdijleven, zijn intreding, zijn twijfels en zekerheden... De boswandeling vlakbij de abdij heeft ons ook allemaal deugd gedaan. Het was een weekend om nooit meer te vergeten en een buitengewone ervaring die niet iedereen meemaakt, maar eigenlijk absoluut eens moet gedaan hebben.

Ellen

44 foto's

Naar de tweede graad, ik kies voor mijn talent

Op maandag 26 februari 2018 organiseerden we voor onze leerlingen uit het tweede jaar een studiekeuzevoormiddag die als werktitel ‘Naar de tweede graad, ik kies voor mijn talent’ kreeg.

Onze tweedejaars maken op het einde van de eerste graad een belangrijke en richtinggevende studiekeuze. Vandaar dat wij als school een proces opstarten om onze leerlingen daarin te begeleiden en zo keuzebekwamer te maken.

Op maandag 26 februari 2018 verkenden de leerlingen hun talenten, hun dromen, hun flowmomenten om van daaruit te zoeken naar vakken en persoonlijke sterktes die belangrijk zijn in hun studiekeuze.

Voor de samenstelling van de werkmap (studiekeuzedossier deel 1) die de leerlingen ontvangen, baseerden we ons vooral op inzichten en methodieken uit de positieve psychologie en het waarderend onderzoek (appreciative inquiry).  Ze werkten eerst in de klas met de klassenleraar en daarna kregen ze algemene info over het studieaanbod op onze school door de directeur.

8 foto's

Oud-leerlingenavond voor wie afstudeerde in 2013, 2008, 2003, 1998 of 1993

Grote opkomst, lekker eten, heel veel herinneringen.

Klassevoorbeeld van verbinding.

Bedankt.
directie Leiepoort campus Sint-Hendrik

21 foto's

Het grootste geheim van het boek ontsluierd

In de eerste graad willen we dat leerlingen vooral leesplezier ervaren als ze fictionele teksten ter hand nemen. Het persoonlijk contact met de auteur kan daarbij begeesterend werken. Enthousiasme werkt stimulerend.

Wat een geluk dus dat de bibliotheek van Deinze elk jaar n.a.v. de jeugdboekenweek auteurslezingen organiseert. Jongeren ontdekken er veel over de ontstaansgeschiedenis van verschillende boeken. Door op die lezingen in te tekenen hopen we hun interesse te voeden en hun goede smaak te ontwikkelen Over de jaren heen bouwen ze zo een kwalitatief hoogstaand referentiekader op. De auteurslezingen worden in de lessen Nederlands voorbereid, een documentatiemap wordt digitaal ter beschikking gesteld voor verwerkingsopdrachten en de bibliotheek bezorgt iedere klas een leesdoos met de belangrijkste werken.

Onze klassen kwamen in contact met volgende auteurs:

  • dinsdag 20 februari om 10.00 uur: Marc de Bel

1A04

  • vrijdag 23 februari om 10.00 uur: Do van Ranst

1A01 – 1A09

  • maandag 26 februari om 10.00 uur: Kathleen Vereecken  (Wegens ziekte vervangen door Marc de Bel)

1A06 – 1A08

  • maandag 26 februari om 14.00 uur: Kathleen Vereecken  (Wegens ziekte vervangen.)

1A02 – 1A03 – 1A05

  • dinsdag 27 februari om 14.00 uur: Johan Vandevelde

1A07 – 1A10 – 1A11


3 foto's

Kleurige klanken met cajons en boomwhackers

Tijdens de muziekles konden de leerlingen van het eerste jaar op een speelse manier kennismaken met de steeds populairder wordende cajon en de melodische plastic buizen, genaamd boomwhackers. Door beide te combineren kan je van eenvoudige tot complexe percussiewerkstukjes tot stand brengen in een breed klankenspectrum.


De cajon (Spaans voor kist) komt oorspronkelijk uit Peru. Het is een houten percussie-instrument waarop zittend gespeeld wordt en dat lange tijd werd gebruikt in de Peruviaanse volksmuziek. In de jaren ’70 werd het geïntroduceerd door de percussionist van flamenco-gitarist Paco De Lucia en verwierf er een vaste waarde in de flamencomuziek.

De cajon is ook een prima veelzijdig ritme-instrument dat in hedendaagse moderne muziek wordt toegepast in akoestische sessies.


Boomwhackers zijn precies tonaal gestemde ritme-instrumenten vervaardigd uit sterk kunststofmateriaal. Ze kunnen onmiddellijk door iedereen bespeeld worden. De toonhoogte blijft steeds gelijk, maar op elk speeloppervlak ontstaat een andere klank. Slaat men de boomwhackers tegen elkaar, dan ontstaat een samenklank.

Op het einde van de workshop gebruikten we de aangeleerde ritmes en akkoorden als begeleiding voor 2 liederen. Het was een moment waar we op een gezellige en intense manier samen musiceerden.

84 foto's

Skisportdag in Komen

Op vrijdag 23 februari mochten de leerlingen van 3 en 4 WETsport naar Komen voor een skisportdag. Voor velen een eerste ervaring op de skipiste, voor anderen een mooie gelegenheid om hun techniek te verbeteren.

45 foto's

Relationele vormingsdag voor het tweede jaar

Op woensdag 21 februari 2018 organiseerden wij een voormiddag die in het teken stond van relationele vorming.

Wij hopen die dag via informatie, dialoog en uitgelezen beeldmateriaal alvast een paar facetten van het complexe, maar boeiende geheel van menselijke relaties toe te lichten. Hierbij wordt gewerkt aan de vakoverschrijdende eindterm rond ‘het zich kunnen uiten over en respectvol omgaan met vriendschap, verliefdheid, seksuele identiteit en geaardheid, seksuele gevoelens en gedrag’.


14 foto's

Aan kou weerstaan met soep

Hoeft het nog gezegd dat soep gezond is: lekker, licht en voedzaam. De soep wordt elke dag vers en met veel toewijding bereid in de keuken door ons personeel. Wij geven leerlingen de kans om soep tijdens de pauze van 10.00 uur. In deze koude winterdagen zal dat zeker smaken.

De leerlingen kunnen met een bonnetje/jeton (te verkrijgen in de Magrittezaal, Ampersoet) een beker warme soep afhalen tussen 10.00 uur en 10.10 uur in de eetzaal Gezelle. Om de klassen netjes te houden, gaan de bekers soep niet mee in de klas.

We bieden de soep elke lesdag aan tijdens de week van maandag 26 februari 2017 tot vrijdag 2 maart 2018 en dit volgens onderstaande verdeling:

  • maandag 26 februari: tweedejaars
  • dinsdag 27 februari: eerstejaars
  • woensdag 28 februari: derdejaars
  • donderdag 1 maart: vierdejaars
  • vrijdag 2 maart: vijfde en zesde jaar

We hopen met dit initiatief de leerlingen aan te zetten tot een gezonde(re) levensstijl.