Druk bijgewoonde infodag

We mochten maar liefst 323 leerlingen verwelkomen op de infodag van zondag 11 maart 2018. Elke kandidaat-leerling kreeg een persoonlijke rondleiding in onze school.

U bent ook van harte welkom op de extra inschrijvingsmomenten op dinsdag 24 april van 17.00 uur tot 20.00 uur en zaterdag 26 mei van 9.00 uur tot 12.00 uur of u neemt telefonisch contact op met de school om een inschrijving te organiseren.

6 foto's

Dossier 9 in de onlinerubriek dossierH: uitgebreide toelichting  over CLIL

Vanaf schooljaar 2018-2019 geven wij aan leerlingen van het vijfde jaar de kans om een niet-taalvak in het Engels te volgen. In dossier 9 van onze onlinerubriek DossierH vindt u uitgebreide informatie over dit initiatief dat naadloos aansluit bij de al reeds bestaande taalprojecten in de verschillende jaren.

Op de infoavonden studiekeuze voor vierdes – op dinsdag 20 maart voor klassen klassieke talen en op woensdag 21 maart voor de klassen economie, humane wetenschappen en wetenschappen stellen de leraars CLIL het project voor aan de ouders.

Op een infoavond CLIL op woensdag 16 mei nodigen we geïnteresseerde ouders en leerlingen uit voor een korte voorstelling van het project én voor een proefles esthetica, gedragswetenschappen en geschiedenis, in het Engels uiteraard. U zal als ouder en leerling de kans krijgen voor deze avond in te tekenen.

Elke vierdejaar ontvangt een keuzeformulier waarop hij of zij zijn of haar keuze duidelijk maakt en dit tegen dinsdag 22 mei.

Oud-leerlingen vertellen over hun studiekeuze

37 oud-leerlingen van campus Sint-Hendrik deelden hun ervaring met de inhoud van hun studiekeuze met onze zesdejaars. Ook de overgang naar de hogeschool of universiteit (bachelor) kwam ter sprake. Deze avond vond plaats op maandag 5 maart..

Er werd vol enthousiasme toelichting gegeven door de oud-leerlingen, en dit over een reeks verschillende studierichtingen..

De zesdejaars luisterden aandachtig en stelden gerichte vragen. Zo konden ze de studiekeuze die ze overwegen eens vanuit de hoek van 'ervaringsexperten' benaderen. Een waardevolle avond voor al dat aanstormend talent...

Hartelijk dank aan de oud-leerlingen. Wij wensen hen verder een vlotte voortgang van hun studie in het hoger onderwijs.

Aan de zesdejaars wensen we een goede studiekeuze toe. We duimen mee dat ze over enkele jaren even enthousiast kunnen zijn als de jonge mensen die we mochten verwelkomen maandagavond.

12 foto's

Risico's in het verkeer

Fractie van een seconde is een totaalverhaal waarin jongeren via muziek en lied, humor en filmbeelden bewust worden gemaakt over de risico’s in het verkeer en de gevolgen als er iets fout gaat.

De hoofdrolspeler - Rudy Claeys – was zelf in 2003 het slachtoffer van een verkeersongeval en acteert vanuit zijn rolstoel samen met zijn mede- en tegenspeler Stef Vanlee. Deze heeft ruim 18 jaar ervaring op de spoeddienst en de MUG.

Leerlingen vijfde jaar Leiepoort Sint-Hendrik, Sint-Theresia en Sint-Vincentius en leerlingen VTI Deinze kunnen deze toneelvoorstelling gratis bijwonen dankzij de meer dan gewaardeerde financiële steun van Rotary Deinze. 

Ronde 2

De tweede ronde van de wiskundeolympiade: een delegatie van meer dan 7 π leerlingen (!) zakte op woensdag 7 maart af naar Kortrijk om het beste van hun wiskundige zelf te geven. Nu al een dikke proficiat voor deze prestatie en wie weet hebben er enkelen een finaleplaats bemachtigd!

 

Met zicht op de Eifeltoren

In het kader van de Franse week organiseerde de leerlingenraad een ‘French Friday.' Er werden tijdens de middagpauze warme Luikse wafels verkocht, die de leerlingen wel konden smaken bij de koude temperaturen. Ook was er de gelegenheid om een leuke foto te nemen in onze photobooth met de Eifeltoren op de achtergrond. Zo werd de Franse week op een leuke manier afgesloten!

22 foto's

'Kletse boem patat' wint

Tussen 23 februari en 5 maart organiseerde de werkgroep sport van de leerlingenraad een heus volleybaltoernooi, waarin de leerlingenraad meer aandacht wou vestigen op vrouwen in de sportwereld. Daarom kozen ze tijdens de inschrijvingen voor positieve discriminatie: Voor elk team van zes spelers konden er maximaal twee jongens zich inschrijven. Vijf enthousiaste teams schreven zich in.

De overwinning ging naar het team ‘kletse boem patat’ uit het vijfde jaar.  Zij gingen op maandag 5 maart de ultieme uitdaging aan om zich te meten met het leerkrachtenteam. De leerlingen wonnen uiteindelijk ook deze spannende wedstrijd. Van harte proficiat aan het winnende team! 

7 foto's

Klaas Botterman behaalt tweede plaats op Vlaamse STEM-olympiade

Klaas Botterman uit 1A06 behaalde op de finale van de Vlaamse STEM-olympiade de tweede plaats. Hij mocht zijn prijs ontvangen uit handen van de vice-eersteminister uit de federale regering, de heer Alexander De Croo. U ziet Klaas op de foto met de vice-eersteminister.

4 foto's

Bezoek aan de Onze-LIeve-Vrouwkerk van Deinze

In het vakoverschrijdend kader van de christelijke cultuur bezoeken onze derdejaars de Onze-Lieve-Vrouwkerk van Deinze. De deken, Rudy Van Acker, begeleidt  de leerlingen op een boeiende en meeslepende manier. Alle belangrijke aspecten van een kerk worden historisch en symbolisch geduid.

Zo herkennen leerlingen achteraf een preek- en biechtstoel, kennen de functie van ambo en altaar, kijken achter de schermen in de sacristie, weten wat een reliek is, begrijpen waarom het hoogaltaar niet langer gebruikt wordt, vinden geen kruisweg, verbazen zich steeds dat mensen een kaarsje komen aansteken, kijken verwonderd hoe het orgel werkt … en zo kunnen we doorgaan. Waarschijnlijk is de stadsgemeenschap tijdens die bezoeken verwonderd om de verschillende klokken te horen luiden.  

De godsdienstlessen die er op volgen zijn degelijk en met vurig enthousiasme onderbouwd. Vakken als geschiedenis, esthetica, cultuurwetenschappen varen er wel bij.

In het vakoverschrijdend kader van de christelijke cultuur bezoeken onze derdejaars de Onze-Lieve-Vrouwkerk van Deinze. De deken, Rudy Van Acker, begeleidt  de leerlingen op een boeiende en meeslepende manier. Alle belangrijke aspecten van een kerk worden historisch en symbolisch geduid.

Zo herkennen leerlingen achteraf een preek- en biechtstoel, kennen de functie van ambo en altaar, kijken achter de schermen in de sacristie, weten wat een reliek is, begrijpen waarom het hoogaltaar niet langer gebruikt wordt, vinden geen kruisweg, verbazen zich steeds dat mensen een kaarsje komen aansteken, kijken verwonderd hoe het orgel werkt… en zo kunnen we doorgaan. Waarschijnlijk is de stadsgemeenschap tijdens die bezoeken verwonderd om de verschillende klokken te horen luiden.  

De godsdienstlessen die er op volgen zijn degelijk en met vurig enthousiasme onderbouwd. Vakken als geschiedenis, esthetica, cultuurwetenschappen varen er wel bij.

15 foto's