• Current
free joomla slider

Genderidentiteit

Op dinsdag 8 mei kregen de vijfdes relationele vorming rond het thema 'genderidentiteit'. Voor het eerst werkten we met een workshop van twee uur waarin de leerlingen zich bogen over 'typische' mannen- of vrouwenbegrippen zoals 'strijken', 'leerkracht', 'gemeen', 'luid', 'chirurg' ... Dat een begrip samenhangt met een mannelijke of vrouwelijke connotatie, komt dat door wat de maatschappij ons aanleert of door de talenten die wij van nature meekrijgen? Er werd gediscussieerd over 'the glass ceiling' en 'the sticky floor' en de leerlingen konden zichzelf situeren op een continuĆ¼m tussen 100% vrouw en 100% man. Er kwamen heel wat verhelderende inzichten uit de bus. De leerlingen leerden onder andere dat je niet aan iemand kan zien wat zijn/haar seksuele geaardheid is en dat er een verschil is tussen genderexpressie en biologisch geslacht. 

Na de pauze vond ons traditioneel boeiend panelgesprek plaats. We nodigden vier sprekers uit om hun verhaal te komen doen over hun outing en hun ervaringen in onze huidige maatschappij. De leerlingen van 5 HUW zorgden voor een sensibiliseringsfolder en Caily en Silke praatten het geheel vlot aan elkaar. Vooraf hadden alle leerlingen tijdens de les godsdienst enkele vragen voorbereid waarop Piet, Thomas, Isabel en Sofie enthousiast en uitgebreid antwoordden. 

7 foto's