In de kijker: Verbindingsmoment

Terug naar overzicht

Verbindingsmoment

 

Tijdens de weken voor de krokusvakantie organiseerden de klassenleraars en coklassenleraars een verbindende activiteit voor hun klas. Door de huidige omstandigheden zijn er immers veel minder niet-lesactiviteiten, geen sportdagen, geen uitstappen … De belangrijkste doelstelling van de verbindende activiteit is de leerlingen onderling dichter bij elkaar brengen en dichter bij hun leraars. Op die manier proberen we iedereen de nodige moed en positiviteit te bieden om er ook de komende weken weer samen tegenaan te gaan.

 

Enkele getuigenissen

 

Eerste jaar

Voor het verbindingsmoment bereidde onze klassenleraar een heuse quiz voor. Vooraf werd aan ons gevraagd om foto’s van onze slaapkamer door te sturen. Tijdens de quiz probeerden we te raden welke kamer bij welke klasgenoot hoort. Bij een andere opdracht probeerden we op zoek te gaan naar elkaars babyfoto. Sommige klasgenoten konden we meteen herkennen, bij anderen was het toch wel wat moeilijker. Tijdens het verbindingsmoment leerden we elkaar nog beter kennen. Onze klassenleraar trakteerde ons zelfs op een mooi celloconcert! Een herinnering om te koesteren.

 

De Wulf Thibo, Lars De Groote en Iyad Saadouni (1A11)

 

Tweede jaar

Tijdens het verbindingsmoment in onze klas probeerden we te raden welke weetjes bij welke leerling horen. Ook onze leerkrachten stuurden verrassende weetjes door. Het verbindingsmomen zorgde daarom voor heel wat grappige momenten. Om elkaar wat steun te bieden in deze toch wel moeilijkere tijden gaven we elkaar een cadeautje. Vooraf trokken we een briefje met de naam van de klasgenoot.

 

Arthur De Clerck en Ilucca Planckaert (2A11)

 

Derde jaar

We begonnen met een Franse kennismaking in groepjes van twee. Daarna speelden we in de sportloods verschillende sporten en spelletjes, zoals : volleybal, tennisvoetbal en een spel waarbij we zo snel en zoveel mogelijk ringen op ons masker met een olifantenslurf moesten krijgen. Het was een leuke manier om tijd met de klas door te brengen en iedereen vond het wel leuk.

 

Anna Brosteaux en Zita Decoutere (3WETs)

 

Vierde jaar

We startten met een groepsopdracht waarin benadrukt werd dat we allen uniek zijn in onze klasgroep, maar dat we ook veel gemeenschappelijke kenmerken hebben. Nadat we de stoelen in een kring gezet hebben, ging er telkens een klasgenoot rechtstaan en die vertelde waarom hij/zij uniek of speciaal is. Die persoon mocht pas opnieuw op de stoel zitten wanneer niemand anders in de groep diezelfde eigenschap deelde. In de volgende ronde gingen we op zoek naar kenmerken die ons verbinden. Op die manier vormden we groepjes van vijf. Elk groepje vertelde drie spectaculaire verhalen die te maken hadden met ervaringen van de groepsleden. Twee van de verhalen waren echt gebeurd. Eentje was verzonnen. De klas moest raden welk verhaal vals was. Op die manier ben ik wel het een en ander te weten gekomen.

Na de pauze kwam de tweede ronde. De groepjes van vijf kregen een aantal doorlopende opdrachten te verwerken zoals een dierenslang maken, een alfabet met jongens- en meisjesnamen maken, heel veel papieren bootjes vouwen, beroepen tekenen …  Een goed afgewerkte opdracht leverde punten op. We moesten ook beslissen wie van de groep de lenigste is (waaronder ik), wie het meeste geduld heeft, wie de fijnste handen heeft is, wie het creatiefst en wie de handigste is. De leerlingen met een gemeenschappelijk kenmerk, over de groepjes heen, kwamen in duel met elkaar te staan voor een uitdagende opdracht. Daar waren een paar hele goeie bij. De winnaar verdiende een punt voor de groep. De groep die op het einde het meeste punten had, won drie doosjes Smarties terwijl alle anderen er ééntje kregen.

Ik vond het een leuk initiatief en ik vond het tof dat we even de studeerknop uit konden zetten. Het was fijn om de klas een beetje beter te leren kennen en om samen iets te doen.

 

Winston Pauwels (4WETsb)

 

Vijfde jaar

Een leuke sportdag of schooluitstappen kunnen voorlopig niet doorgaan. Wat blijft er dus nog over? Alleen maar lessen. Ook al vinden sommige leerkrachten dit misschien stiekem mooi meegenomen, toch gunden ze ons ter afwisseling een ontspannende namiddag. Er werd op donderdag 28 januari een massale Kahoot!-quiz georganiseerd, waarin alle vijfdejaars ten strijde trokken om de titel van ‘Kahootkrak’ te behalen. Aan de hand van 80 vragen werd onze kennis over kunst, beroemdheden, muziek, series, enzovoort getest.

We volgden het toernooi live via een Google Meet, aangemoedigd door de enthousiaste presentator van dienst, meneer Vanquathem. Mijn klas, 5LMT/MTW, begon sterk aan de wedstrijd, maar zwakte helaas al snel af. De leerlingen van Humane Wetenschappen en Latijn-Wetenschappen blonken uit in hun kennis over kunst en muziek en stonden zo vlug aan de leiding. De ronde met de foto’s van leerkrachten toen ze jong waren, zorgde voor de nodige hilariteit. Tijdens de wiskunderonde namen Nathan Serlet en Senne Siebelink uit 5LWE een fikse voorsprong en mochten zich uiteindelijk terecht de ‘Kahootkraks’ noemen. Het was een boeiend initiatief waarbij we nog eens een groepsgevoel mochten ervaren!

 

Julie Feliers (5LMT)

 

Joomla Gallery makes it better. Balbooa.com

 

Terug naar boven

Terug naar overzicht