• Current
free joomla slider

Met de invoering van computerwetenschappen als apart vak in het eerste jaar worden de basisvaardigheden ICT uitdrukkelijk ten dienste gesteld van de lerende en het leerproces. Immers, verlangen dat leerlingen ICT kunnen gebruiken om te oefenen, leren, voorstellen en communiceren en daarbij adequaat de juiste ICT-hulpmiddelen kunnen kiezen is niet evident zonder een serieuze basis van ICT-vaardigheden.

De integratie van ICT binnen de verschillende vakken van het eerste en tweede jaar vormt dan als het ware de kroon op het werk. De onderscheiden vakken binnen het secundair onderwijs reiken immers precies de contexten aan waarbinnen de onderliggende basiscompetenties ICT ingeoefend en verder verfijnd kunnen worden. Op die manier worden de eindtermen ICT gerealiseerd en zal het leren, ondersteund door ICT, geoptimaliseerd kunnen worden.

Dit raamplan handelt uitsluitend over ICT maar is uitgewerkt met in het achterhoofd de overgang naar Informatica in de tweede graad en de continuïteit van de leerlijn utilitaire ICT-vaardigheden.

 

De leerlingen kunnen in het vijfde en zesde jaar een aantal lestijden van hun lessenpakket naar keuze invullen. In het vijfde jaar bestaat het keuzegedeelte uit één (of twee) lestijden, in het zesde jaar uit twee lestijden. Voor de zesdejaars Latijn-Wetenschappen en Moderne Talen-Wetenschappen is er jammer genoeg geen ruimte in de lessentabel om het keuzegedeelte in te richten.

We bieden een aantal mogelijkheden aan die worden ingericht worden als het aantal kandidaten het toelaat.

Bekijk de informatiebundel voor het vijfde jaar

Bekijk de informatiebundel voor het zesde jaar

 

2019 banner keuze

 

De leerlingen kunnen in het eerste jaar kiezen tussen de keuzegedeeltes taal & media, Latijn of wetenschap. We raden de leerlingen aan om te kiezen vanuit hun interesses en talenten. In elk keuzegedeelte is er ruimte voor verkennen, versterken en verdiepen. De leerlingen kunnen hierdoor hun talenten verder ontdekken en ontwikkelen. De eerste graad is oriënterend om nadien een gerichte keuze te maken naar de tweede graad.

Daarnaast kunnen de leerlingen in de keuzegedeeltes taal & media en wetenschap ook kiezen voor versterking of verdieping van Frans en versterking of verdieping van wiskunde. In het uur versterking worden de leerlingen versterkt met herhalingsoefeningen en -opdrachten. De leerlingen krijgen extra uitleg bij de leerstof. In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept met uitdagende oefeningen en opdrachten.

Tenslotte krijgen alle leerlingen ook het vak computerwetenschappen waarin ICT-vaardigheden worden aangeleerd en ingeoefend.

Bekijk de nieuwe lessentabel

 

Op 1 september 2019 start de modernisering van het secundair onderwijs in het eerste jaar. Hierop zijn we reeds goed voorbereid. In ons boeiend aanbod is er ruimte voor de drie kernwoorden van de modernisering: verkennen, versterken en verdiepen.

Lees meer over ons gemoderniseerd aanbod in DossierH

 

Taal & media

Ben je creatief met taal en heb je veel fantasie?
Ben je gebeten door blogs, vlogs en toneel?
Wil je je graag verdiepen in media en actualiteit?
Dan is het keuzegedeelte taal & media beslist iets voor jou.

 

Latijn

Heb je een levendige interesse in taal en geschiedenis?
Laat je je graag verleiden door meeslepende verhalen?
Werk je nauwkeurig? Zoek je een extra uitdaging?
Kies dan een brede basisvorming. Ga voor Latijn!

 

Wetenschap

Ben je gefascineerd door wetenschap en natuur?
Voer je liever zelf experimenten uit om kennis te ontdekken?
Ben je leergierig en ga je graag onderzoekend aan de slag?
Dan is het keuzegedeelte wetenschap beslist iets voor jou.

Nieuwe lessentabel vanaf september 2019:

2019 lessentabel eerste jaar

 

De leerlingen kunnen in het eerste jaar kiezen tussen de keuzegedeeltes taal & media, Latijn of wetenschap. We raden de leerlingen aan om te kiezen vanuit hun interesses en talenten. In elk keuzegedeelte is er ruimte voor verkennen, versterken en verdiepen. De leerlingen kunnen hierdoor hun talenten verder ontdekken en ontwikkelen. De eerste graad is oriënterend om nadien een gerichte keuze te maken naar de tweede graad.

Ontdek de keuzegedeeltes via drie filmpjes

Daarnaast kunnen de leerlingen in de keuzegedeeltes taal & media en wetenschap ook kiezen voor versterking of verdieping van Frans en versterking of verdieping van wiskunde. In het uur versterking worden de leerlingen versterkt met herhalingsoefeningen en -opdrachten. De leerlingen krijgen extra uitleg bij de leerstof. In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept met uitdagende oefeningen en opdrachten.

Tenslotte krijgen alle leerlingen ook het vak computerwetenschappen waarin ICT-vaardigheden worden aangeleerd en ingeoefend.

 

Op 1 september 2019 start de modernisering van het secundair onderwijs in het eerste jaar. Hierop zijn we reeds goed voorbereid. In ons boeiend aanbod is er ruimte voor de drie kernwoorden van de modernisering: verkennen, versterken en verdiepen.

Lees meer over ons gemoderniseerd aanbod in DossierH

Sinds het schooljaar 2018-2019 organiseren we CLIL-onderwijs in het vijfde jaar. CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Concreet houdt dit in dat we de vakken esthetica, geschiedenis en gedragswetenschappen in het Engels aanbieden voor wie dit wil. Het is dus geen verplichting, maar een hele mooie kans om van de vele voordelen van CLIL te genieten.

Lees meer over CLIL in DossierH

Bekijk de brief voor ouders en leerlingen

 

Het wiskundeonderwijs is een proces van geleidelijke opbouw en verdieping. Wat in het lager onderwijs reeds is verworven, met name getallen, meten, meetkunde, ruimtelijke oriëntatie en een probleemgerichte aanpak, wordt verder uitgediept. Daarnaast komen nieuwe inhouden aan bod, die op hun beurt in de tweede graad verder worden ontwikkeld.

De leerlingen in het keuzegedeelte taal & media en wetenschap kiezen voor een extra lesuur versterking of verdieping wiskunde.

In het uur versterking wordt de leerling versterkt door extra oefeningen en uitleg bij de leerstof.

In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept door het aanbieden van uitdagender oefeningen en opdrachten.

Vakinhoud wiskunde eerste jaar

Bij de getallenleer wordt vertrokken van het concreet cijferrekenen waarvan het fundament gelegd is in het lager onderwijs. Door invoering van natuurlijke getallen, voorzien van een minteken en negatieve breuken, komt men tot de verzamelingen der gehele en rationale getallen. De bewerkingen en eigenschappen worden algemener neergeschreven. Daarvoor wordt overgestapt op letters en komt men tot algebraïsch rekenen.

Het gebruik van letters wordt uitgebreid tot het werken aan problemen waarbij verbanden tussen variabelen een rol spelen. De algebra wordt gebruikt bij het oplossen en beschrijven van verbanden tussen grootheden. Tegelijkertijd is het een fundament voor het begrip functie in de analyse uit de tweede en derde graad.

Voor meetkunde breidt men de kenmerken uit van concrete vlakke en ruimtelijke figuren, die in het lager onderwijs bestudeerd werden.

Door het werken met roosters worden getallenleer en meetkunde met elkaar verbonden.

Doelstellingen in het vak wiskunde:

  • Een wiskundig basisinstrumentarium verwerven. Leren omgaan met symbolen, formules, begrippen en verbanden waarmee men getallenleer, algebra, meetkunde, analyse en stochastiek kan ontwikkelen.
  • Een aantal wiskundige denkmethoden verwerven. Mogelijkheden verwerven om te ordenen en te structureren.
  • Cijfer- en beeldinformatie op een betekenisvolle manier hanteren.
  • Omgaan met de wiskunde als taal.
  • Vaardigheden ontwikkelen in het oplossen van problemen.
  • Verbanden leggen tussen de wiskundige leerinhouden en andere vakdisciplines.
  • Technische hulpmiddelen gebruiken om wiskundige informatie te verwerken, berekeningen uit te voeren of wiskundige problemen te onderzoeken.
  • Ervaren dat de wiskunde een dynamische wetenschap is.
  • Zelfvertrouwen en kritische zin ontwikkelen.

Centraal in elk project staat het ‘denkend handelen’ met als vertrekpunt het technisch proces. Binnen elk project zal dan ook 50% van de tijd gespendeerd worden aan realisaties waaronder het maken van een eigen naambordje, nachtlamp, fotokader, brood … De leerlingen hanteren doorheen de projecten verschillende werktuigen: een boormachine, een hamer, een lijmpistool, een schroevendraaier … Dit alles steeds met een duidelijke link naar onderstaande ervaringsgebieden die over een periode van twee jaar zullen worden behandeld.

  • energie
  • ICT
  • biotechniek
  • constructie
  • transport

Binnen het vak techniek verwerven leerlingen inzichten, vaardigheden, attitudes en de daaraan nodige kennis. De gekozen projecten evolueren over de twee leerjaren heen van sterk gestuurd naar meer open opdrachten en van aanvankelijk eenvoudig naar meer complexere projecten. De projecten worden steeds gekozen vanuit het oogpunt van de hedendaagse techniekgebruiker volgens de 21st Century Skills.