• Current
free joomla slider
  5 Wetenschappen - Wiskunde
Aardrijkskunde 1*
Biologie 2
Chemie 2
Duits 1
Engels 2
Esthetica 1
Frans 3
Fysica 2
Geschiedenis 2
Godsdienst 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Project ICT 1
Wiskunde 6
Keuzegedeelte 1/2
TOTAAL 32/33

 

* Deze richting volgt het wetenschappelijk leerplan aardrijkskunde.​

  6 Wetenschappen - Wiskunde
Aardrijkskunde 2
Biologie 2
Chemie 2
Engels 2
Esthetica 1
Frans 3
Fysica 2
Geschiedenis 2
Godsdienst 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Wiskunde 6
Keuzegedeelte 2
TOTAAL 32

Met de invoering van computerwetenschappen als apart vak in het eerste jaar worden de basisvaardigheden ICT uitdrukkelijk ten dienste gesteld van de lerende en het leerproces. Immers, verlangen dat leerlingen ICT kunnen gebruiken om te oefenen, leren, voorstellen en communiceren en daarbij adequaat de juiste ICT-hulpmiddelen kunnen kiezen is niet evident zonder een serieuze basis van ICT-vaardigheden.

De integratie van ICT binnen de verschillende vakken van het eerste en tweede jaar vormt dan als het ware de kroon op het werk. De onderscheiden vakken binnen het secundair onderwijs reiken immers precies de contexten aan waarbinnen de onderliggende basiscompetenties ICT ingeoefend en verder verfijnd kunnen worden. Op die manier worden de eindtermen ICT gerealiseerd en zal het leren, ondersteund door ICT, geoptimaliseerd kunnen worden.

Dit raamplan handelt uitsluitend over ICT maar is uitgewerkt met in het achterhoofd de overgang naar Informatica in de tweede graad en de continuïteit van de leerlijn utilitaire ICT-vaardigheden.

 

In de derde graad vullen de leerlingen enkele lestijden van hun lessenpakket naar keuze in: in het vijfde jaar één lestijd en in het zesde jaar twee lestijden. We bieden een aantal mogelijkheden aan die ingericht worden als het aantal kandidaten dit toelaat.

Binnen de studierichtingen 6 Latijn-Wetenschappen en 6 Moderne talen-Wetenschappen is er jammer genoeg geen ruimte in de lessentabel om een keuzegedeelte in te richten.

 

Open de infobundel 2021-2022 voor het vijfde jaar

Open de infobundel 2021-2022 voor het zesde jaar

 

Ontdek de drie keuzegedeeltes in het eerste jaar

 

In het eerste jaar kiezen de leerlingen uit drie keuzegedeeltes: taal & media, Latijn en wetenschap. In elk keuzegedeelte is er ruimte voor verkennen, versterken en verdiepen. We raden de leerlingen aan om te kiezen vanuit zijn/haar interesses en talenten.

Bekijk de lessentabel van het eerste jaar

 

Taal & media

Ben je creatief met taal en heb je veel fantasie?
Ben je gebeten door blogs, vlogs en toneel?
Wil je je graag verdiepen in media en actualiteit?
Dan is het keuzegedeelte taal & media beslist iets voor jou.

 

Latijn

Heb je een levendige interesse in taal en geschiedenis?
Laat je je graag verleiden door meeslepende verhalen?
Werk je nauwkeurig? Zoek je een extra uitdaging?
Kies dan een brede basisvorming. Ga voor Latijn!

 

Wetenschap

Ben je gefascineerd door wetenschap en natuur?
Voer je liever zelf experimenten uit om kennis te ontdekken?
Ben je leergierig en ga je graag onderzoekend aan de slag?
Dan is het keuzegedeelte wetenschap beslist iets voor jou.

 

Op 1 september 2019 startte de modernisering van het secundair onderwijs. Hierop waren we reeds goed voorbereid. In ons boeiend aanbod is er ruimte voor de drie kernwoorden van de modernisering: verkennen, versterken en verdiepen.

lessentabel tweede jaar

 

Het eerste leerjaar A bestaat uit 27 lestijden algemene vorming en 5 lestijden differentie.

In het eerste jaar kiezen de leerlingen uit drie keuzegedeeltes: taal & media, Latijn en wetenschap. In elk keuzegedeelte is er ruimte voor verkennen, versterken en verdiepen. We raden de leerlingen aan om te kiezen vanuit zijn/haar interesses en talenten.

Ontdek de drie keuzegedeeltes in het eerste jaar

Daarnaast kiezen de leerlingen in de keuzegedeeltes taal & media en wetenschap voor 1 lestijd versterking of verdieping Frans en 1 lestijd versterking of verdieping wiskunde. In het uur versterking worden de leerlingen versterkt met herhalingsoefeningen en -opdrachten. De leerlingen krijgen extra uitleg bij de leerstof. In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept met uitdagende oefeningen en opdrachten.

Tenslotte krijgen alle leerlingen 1 lestijd computerwetenschappen waarin ICT-vaardigheden worden aangeleerd en ingeoefend.

 

Eerste graad

studieaanbod eerste graad

Op 1 september 2019 startte de modernisering van het secundair onderwijs. Hierop waren we reeds goed voorbereid. In ons boeiend aanbod is er ruimte voor de drie kernwoorden van de modernisering: verkennen, versterken en verdiepen.

Op 1 september 2020 ging de modernisering van het secundair onderwijs verder in het tweede jaar. We stemden ons aanbod af op de vernieuwde basisopties moderne talen en wetenschappen en klassieke talen.

Bekijk de lessentabel van het eerste leerjaar A

Bekijk de lessentabel van het tweede leerjaar A

Ontdek de drie keuzegedeeltes in het eerste jaar

Lees meer over de modernisering in de eerste graad

 

Tweede en derde graad
(voor wie volgend schooljaar bij ons wil starten in het derde jaar)

derde jaar: vanaf 2021-2022
vierde jaar: vanaf 2022-2023
vijfde jaar: vanaf 2023-2024
zesde jaar: vanaf 2024-2025

studieaanbod tweede en derde graad

Op 1 september 2021 gaat de modernisering van het secundair onderwijs verder in het derde jaar. Trapsgewijs volgen de andere jaren.

In de tweede graad richten we verschillende domeinoverschrijdende studierichtingen in in de doorstroomfinaliteit. Dit betekent dat de leerlingen na het zesde jaar verder studeren aan de hogeschool of universiteit.

Bekijk de lessentabellen van de tweede graad

 

Tweede en derde graad
(voor wie volgend schooljaar bij ons wil starten in het vierde, vijfde of zesde jaar)

derde jaar: tot en met 2020-2021
vierde jaar: tot en met 2021-2022
vijfde jaar: tot en met 2022-2023
zesde jaar: tot en met 2023-2024

studieaanbod tweede en derde graad

Bekijk de lessentabellen van het vierde jaar

Bekijk de lessentabellen van het vijfde jaar

Bekijk de lessentabellen van het zesde jaar

Sinds het schooljaar 2018-2019 organiseren we CLIL-onderwijs in het vijfde jaar. CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Concreet houdt dit in dat we de vakken esthetica, geschiedenis en gedragswetenschappen in het Engels aanbieden voor wie dit wil. Het is dus geen verplichting, maar een hele mooie kans om van de vele voordelen van CLIL te genieten.

 

 

Open de brief voor het vijfde jaar

Lees meer over CLIL in DossierH

 

Op 1 september 2020 ging de modernisering van het secundair onderwijs verder in het tweede jaar. We stemden ons aanbod af op de vernieuwde basisopties moderne talen en wetenschappen en klassieke talen.

lessentabel eerste jaar  

Het tweede leerjaar A bestaat uit 25 lestijden algemene vorming, 5 lestijden basisoptie en 2 lestijden differentiatie.

In het tweede jaar kiezen de leerlingen een basisoptie. Op onze school richten we twee basisopties in: moderne talen en wetenschappen en klassieke talen. Binnen de basisopties bieden we ook enkele keuzes. Dit is in lijn met het eerste jaar. De leerling kiest opnieuw een deel van zijn/haar leerprogramma.

In het tweede jaar kiezen de leerlingen uit:

  • basisoptie moderne talen en wetenschappen: taal & media
  • basisoptie moderne talen en wetenschappen: wetenschap
  • basisoptie klassieke talen: Latijn
  • basisoptie klassieke talen: Grieks en Latijn

 

Moderne talen en wetenschappen

De basisoptie moderne talen en wetenschappen bestaat uit 2 lestijden moderne talen, 2 lestijden wetenschappen en 1 lestijd keuze taal & media of keuze wetenschap.

In het vak moderne talen worden de leerlingen niet enkel vaardiger in verschillende talen, ze onderzoeken ook verbanden tussen talen en taalvariëteiten. De leerlingen genieten van taal en literatuur en gaan er creatief mee aan de slag. De talen Frans en Nederlands staan centraal.

In het vak wetenschappen worden de leerlingen vaardiger in onderzoekend leren. Ze voeren onderzoeken en experimenten uit in biologie, chemie en fysica. De leerlingen proeven van wetenschappelijke principes en toepassingen uit het dagelijkse leven. Verwondering, kritische zin en creativiteit komen sterk aan bod.

Het vak keuze taal & media of keuze wetenschap kennen de leerlingen uit het eerste jaar. De leerlingen kiezen via dit keuzevak welk aspect van de basisoptie ze verder willen verkennen, in welk aspect ze zich verder willen verdiepen: moderne talen of wetenschappen.

Daarnaast kiezen de leerlingen in de basisoptie moderne talen en wetenschappen voor 1 lestijd versterking of verdieping Frans en 1 lestijd versterking of verdieping wiskunde. In het uur versterking worden de leerlingen versterkt met herhalingsoefeningen en -opdrachten. De leerlingen krijgen extra uitleg bij de leerstof. In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept met uitdagende oefeningen en opdrachten.

 

Klassieke talen

De basisoptie klassieke talen met Latijn bestaat uit 5 lestijden Latijn.

Daarnaast krijgen de leerlingen in de basisoptie klassieke talen met Latijn twee lestijden ST’ART (Science, Technology & ART). De leerlingen doorlopen in dit vak drie modules van ongeveer 8 weken: kunst & wetenschap, kunst & techniek en kunstbeschouwing in het Engels. In elke module maken de leerlingen kennis met kunst via een andere invalshoek. De module kunstbeschouwing in het Engels is tevens een CLIL-project (Content and Language Integrated Learning).

De basisoptie klassieke talen met Grieks en Latijn bestaat uit 4 lestijden Latijn en 3 lestijden Grieks.

Bekijk het filmpje over Grieks

 

In het derde jaar vullen de leerlingen één lestijd van hun lessenpakket naar keuze in. We bieden een aantal mogelijkheden aan die ingericht worden als het aantal kandidaten dit toelaat.

Binnen de studierichtingen Grieks-Latijn en Natuurwetenschappen met sport is er jammer genoeg geen ruimte in de lessentabel om een extra keuzegedeelte in te richten. De leerlingen maken reeds de keuze voor respectievelijk Grieks en sport.

 

Open de infobundel 2021-2022

 

doorstroomfinaliteit - domeinoverschrijdend

 

Korte beschrijving

Economische wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit.

Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en wiskunde. Via de specifieke vorming in economie verwerven leerlingen inzicht in de economie als systeem en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische en wiskundige concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen.

 

Leerlingenprofiel

Leerlingen Economische wetenschappen tonen voor het geheel van de vorming inzicht in complexe leerinhouden, leggen vlot verbanden tussen leerinhouden en kunnen logisch redeneren. Ze verwerven complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek.

Ze zijn in staat om geordend te denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten te hanteren. Via logisch en kritisch redeneren en vanuit concrete maatschappelijke contexten doorgronden ze de belangrijkste (bedrijfs)economische concepten en hun onderlinge verbanden.

 

Lessentabel

lessentabel tweede graad economische wetenschappen 

  4 Economie
Aardrijkskunde 1
Biologie 1
Chemie 1
Duits 1
Economie 4
Engels 3/2
Frans 4
Fysica 1
Geschiedenis 2
Godsdienst 2
Informatica 1
Lichamelijke opvoeding 2
Muzikale opvoeding 1
Nederlands 4
Wiskunde 4/5*
TOTAAL 32

 

* Er is een verschillend leerplan voor wiskunde 4 en 5. Bij twee keuzes in één richting is de tweede keuze een extra optie die de school aanbiedt.

  5 Moderne talen - Wetenschappen
Aardrijkskunde 1*
Biologie 2
Chemie 2
Duits 3
Engels 3
Esthetica 1
Frans 4
Fysica 2
Geschiedenis 2
Godsdienst 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Wiskunde 4
Keuzegedeelte 1
TOTAAL 33


* Deze richting volgt het wetenschappelijk leerplan aardrijkskunde.