• Current
free joomla slider
5e Wetenschappen - Wiskunde
Aardrijkskunde 1*
Biologie 2
Chemie 2
Duits 1
Engels 2
Esthetica 1
Frans 3
Fysica 2
Geschiedenis 2
Godsdienst 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Project ICT 1
Wiskunde 6
Keuzegedeelte 1/2
TOTAAL 32/33

*Deze richting volgt het wetenschappelijk leerplan aardrijkskunde.

 

6e Wetenschappen-Wiskunde
Aardrijkskunde 2
Biologie 2
Chemie 2
Engels 2
Esthetica 1
Frans 3
Fysica 2
Geschiedenis 2
Godsdienst 2
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 4
Wiskunde 6
Keuzegedeelte 2
TOTAAL 32

 

 

Met de invoering van computerwetenschappen als apart vak in het eerste jaar worden de basisvaardigheden ICT uitdrukkelijk ten dienste gesteld van de lerende en het leerproces. Immers, verlangen dat leerlingen ICT kunnen gebruiken om te oefenen, leren, voorstellen en communiceren en daarbij adequaat de juiste ICT-hulpmiddelen kunnen kiezen is niet evident zonder een serieuze basis van ICT-vaardigheden.

De integratie van ICT binnen de verschillende vakken van het eerste en tweede jaar vormt dan als het ware de kroon op het werk. De onderscheiden vakken binnen het secundair onderwijs reiken immers precies de contexten aan waarbinnen de onderliggende basiscompetenties ICT ingeoefend en verder verfijnd kunnen worden. Op die manier worden de eindtermen ICT gerealiseerd en zal het leren, ondersteund door ICT, geoptimaliseerd kunnen worden.

Dit raamplan handelt uitsluitend over ICT maar is uitgewerkt met in het achterhoofd de overgang naar Informatica in de tweede graad en de continuïteit van de leerlijn utilitaire ICT-vaardigheden.

 

De leerlingen kunnen in het vijfde en zesde jaar een aantal lestijden van hun lessenpakket naar keuze invullen. In het vijfde jaar bestaat het keuzegedeelte uit één (of twee) lestijden, in het zesde jaar uit twee lestijden. We bieden een aantal mogelijkheden aan die worden ingericht worden als het aantal kandidaten het toelaat. Voor de zesdejaars Latijn-Wetenschappen en Moderne Talen-Wetenschappen is er jammer genoeg geen ruimte in de lessentabel om het keuzegedeelte in te richten.

 

Open de brief voor het vijfde jaar

Open de infobundel voor het vijfde jaar

Open de brief voor het zesde jaar

Open de infobundel voor het zesde jaar

 

2020 omslagfoto eerste jaar

 

In het eerste jaar kiezen de leerlingen uit drie keuzegedeeltes: taal & media, Latijn en wetenschap. In elk keuzegedeelte is er ruimte voor verkennen, versterken en verdiepen. We raden de leerlingen aan om te kiezen vanuit zijn/haar interesses en talenten.

Bekijk de lessentabel van het eerste jaar

 

Taal & media

Ben je creatief met taal en heb je veel fantasie?
Ben je gebeten door blogs, vlogs en toneel?
Wil je je graag verdiepen in media en actualiteit?
Dan is het keuzegedeelte taal & media beslist iets voor jou.

 

Latijn

Heb je een levendige interesse in taal en geschiedenis?
Laat je je graag verleiden door meeslepende verhalen?
Werk je nauwkeurig? Zoek je een extra uitdaging?
Kies dan een brede basisvorming. Ga voor Latijn!

 

Wetenschap

Ben je gefascineerd door wetenschap en natuur?
Voer je liever zelf experimenten uit om kennis te ontdekken?
Ben je leergierig en ga je graag onderzoekend aan de slag?
Dan is het keuzegedeelte wetenschap beslist iets voor jou.

 

Nieuwe lessentabel vanaf 1 september 2019:

lessentabel tweede jaar

 

Het eerste leerjaar A bestaat uit 27 lestijden algemene vorming en 5 lestijden differentie.

In het eerste jaar kiezen de leerlingen uit drie keuzegedeeltes: taal & media, Latijn en wetenschap. In elk keuzegedeelte is er ruimte voor verkennen, versterken en verdiepen. We raden de leerlingen aan om te kiezen vanuit zijn/haar interesses en talenten.

Ontdek de drie keuzegedeeltes in het eerste jaar

Daarnaast kiezen de leerlingen in de keuzegedeeltes taal & media en wetenschap voor 1 lestijd versterking of verdieping Frans en 1 lestijd versterking of verdieping wiskunde. In het uur versterking worden de leerlingen versterkt met herhalingsoefeningen en -opdrachten. De leerlingen krijgen extra uitleg bij de leerstof. In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept met uitdagende oefeningen en opdrachten.

Tenslotte krijgen alle leerlingen 1 lestijd computerwetenschappen waarin ICT-vaardigheden worden aangeleerd en ingeoefend.

 

Sinds het schooljaar 2018-2019 organiseren we CLIL-onderwijs in het vijfde jaar. CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Concreet houdt dit in dat we de vakken esthetica, geschiedenis en gedragswetenschappen in het Engels aanbieden voor wie dit wil. Het is dus geen verplichting, maar een hele mooie kans om van de vele voordelen van CLIL te genieten.

 

 

Open de brief voor het vijfde jaar

Lees meer over CLIL in DossierH