• Current
free joomla slider

Hier vind je alle afspraken waar wij en jij ons zullen aan houden: Schoolreglement

 

Onze schoolcultuur hangt vast aan open communicatie.

Via Smartschool krijgen ouders en leerlingen punten, rapporten, berichten, info, documenten, brieven …

Op elk rapport schrijven de leerkrachten functionele en waarderende commentaren: positief en stimulerend over attitude en resultaten.

Vijf keer per jaar zitten klassenleraar en leerling samen om te praten over leer- en leefhouding. Dit zijn onze functioneringsgesprekken.

Daarnaast bespreekt de leerling met de vakleerkracht de examenresultaten tijdens de feedbackgesprekken.

 

Na een examenperiode krijgen de leerlingen de kans om hun examens in te kijken en hierover een feedbackgesprek te voeren met de vakleerkracht.

Tijdens dat gesprek bekijkt de leerling samen met de leerkracht wat er goed ging en waaraan hij/zij nog moet werken.

De leerkracht geeft feedback en kijkt samen met de leerling vooruit (feedforward) door de leerling waar nodig een remediëring voor te stellen.

OpenCommunicatieFeedbackgesprekken

 

Hoe wij onze missie zien, wat wij met onze school willen bereiken, dat kan je lezen in ons pedagogisch project.

Sint Vincentius

 

Het functioneringsgesprek is een individueel gesprek tussen de klassenleraar of de hulpklassenleraar en de leerling.

De leidraad voor het gesprek is de attitudewijzer en het rapport. Tijdens het gesprek krijgen de leerlingen de kans om te vertellen hoe zij het leren en leven op onze school ervaren, wat er goed loopt, waar ze het moeilijk mee hebben.

De leerkrachten krijgen tijd en ruimte om naar elke leerling apart te luisteren. Samen bekijken ze de talenten en de groeimogelijkheden. Waar nodig wordt gezocht hoe drempels kunnen weggewerkt worden al dan niet met ondersteuning vanuit de school.

Maar bovenal is het functioneringsgesprek hét ideale moment om de verbondenheid tussen de leerkracht en de leerling echt vorm te geven.

OpenCommunicatieFunctioneringsgesprekken

 

graffitimuur

 

Het graffitiproject was voor de leerlingen van 6RL/RVM/OFL een creatieve, intensieve uitdaging in de lessen PAV. Het resultaat is prachtig! De tekening heeft ook een symbolische betekenis. Ieder dier is gekoppeld aan een waarde/droom van ons pedagogisch project. Hieronder vind je de volledige tekst:

De jungle is de rijkdom van de school in zijn verschillende vormen en kleuren.

De jungle zien we als onze school en de dieren als de leerlingen. Elk dier heeft bepaalde sociale kenmerken die we terugvinden in het pedagogisch project en bij de leerlingen. 

De panda past zich snel aan de regels van de school aan. Het dier heeft een goede attitude en is spontaan in de omgang met de leerkrachten en zijn medeleerlingen. Hij blijft altijd goed geluimd, is handig en leert snel bij.

Een kat heeft niet veel nodig om te leven en vindt steeds haar weg, bv. als je nieuw bent op school of het even niet gemakkelijk hebt. Iedereen zoekt zijn weg om zich goed te voelen en verder te groeien. We krijgen hier ook die kansen. We leren met vallen en opstaan en krijgen de tijd om terug op onze pootjes terecht te komen. In ons leerproces worden we begeleid. We maken verscheidene situaties mee en leren uit onze fouten.

Bij ons op school zijn we tegen racisme. Bruin, zwart, geel of wit, iedereen is gelijk! We leven in groep zonder enige uitsluiting zoals dit ook voorkomt bij een kudde zebra’s. We zijn sociale wezens en geven elkaar een duwtje in de rug waar nodig. We hebben respect voor elkaar, want iedereen is uniek op zijn manier.

Een olifant is zeer leergierig, hardwerkend en heeft een fantastisch geheugen. Dat heb je zeker nodig om verder te geraken in het leven. We moeten veel onthouden en hard werken om onze dromen te verwezenlijken.

Net zoals de wolf leren wij vanuit onze school samen te leven in groep en onze sociale vaardigheden te ontwikkelen. De wolf is in eerste instantie een sluw en ongetemd dier. Wij leren om op te komen voor anderen en elkaar te helpen, wanneer het even niet meer gaat. We hebben het vermogen om door te zetten, niet op te geven en te communiceren met iedereen. Iedere persoon leert zijn plaats kennen en respectvol om te gaan met de mensen rond zich, net zoals de wolven respect opbrengen voor hun alfawolf. Die alfawolf staat symbool voor onze directie en leerkrachten.

De opvallende flamingo lijkt teer en fragiel, maar overleeft goed in zelfs de moeilijkste omstandigheden. Wij zien de moeilijke omstandigheden dan als examens en pestgedrag. Dat we daar ook samen doorkomen. Een flamingo balanceert op 1 poot, dit wil zeggen dat je balans nodig hebt in je leven. Deze balans leer je op school te vinden.

Een krokodil bezit de volgende eigenschappen: het is een doorzetter en genieter, maar hij heeft een krachtige persoonlijkheid. Hij laat zich niet snel doen, leert van zich afbijten en streeft naar goede punten en toffe jaren op onze school.

Hier op school worden we geaccepteerd zoals we zijn. De cheeta is een snel en behendig dier, zoals wij tijdens de LO-lessen. Daar verwerven we nieuwe technieken om er op onze manier bij te horen.

Een giraf is verstandig en zal de regels op school af en toe overschrijden. Gelukkig heeft ze 7 levens. Dit kunnen we zien als de kansen die we krijgen hier op school. Het is een verstandig dier dat af en toe de grenzen aftast.

Een koala draagt zorg voor zijn jongen. Eigenlijk een beetje als de leerkrachten bij ons op school. Ze helpen ons waar nodig en hebben het beste met ons voor. Eveneens zijn ze zeer verdraagzaam want hun geduld wordt af en toe eens op de proef gesteld. Toch kunnen we de koala ook spiegelen aan de leerlingen. Ze proberen onafhankelijk te zijn en denken dat ze het zonder hulp kunnen. Geleidelijk aan beseffen ze dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken. De leerkrachten, het ondersteunend personeel en de leerlingenbegeleiding bieden deze hulp graag aan en proberen dit leerproces in goede banen te leiden.
Een bok is een echte spring-in-het-veld en heeft steeds zijn eigen mening klaar. Deze mening is zeer belangrijk. Zo leren de leerlingen omgaan met verschillende visies en dit sterkt hen! Ze leren zich in iemand anders verplaatsen, houden rekening met een ander, geven hun mening en luisteren naar de anderen. Dit doen ze op een respectvolle manier.
Een rups ontpopt zich tot een vlinder. Het speelse karakter van een leerling groeit er gedurende de jaren geleidelijk uit en de leerling ontpopt zich tot een volwassen mens.

De kolibrie is behendig en laat zich niet doen. Hij is ook zeer moedig. Zowel de leerkrachten als de leerlingen komen soms terecht in niet zo evidente situaties. Beide partijen moeten elkaar leren vertrouwen.

Een herdershond is een trouw dier dat zijn groep verdedigt. Er zijn ook altijd volgzame leerlingen die luisteren naar de groep of zich liever op de achtergrond houden. Zij zullen niet snel klagen over een beslissing en zullen het voorbeeld volgen zoals het hen gegeven wordt.

We hebben ook leerlingen die zijn zoals papegaaien, die graag leren. Hij maakt snel vrienden en helpt anderen met hun leerstof. Dit dier kan ook symbool staan voor een leerling met een leerstoornis die extra ondersteuning kan gebruiken. Hij leert door het goede voorbeeld, dat hem/haar gegeven wordt, te volgen. Een papegaai is een ijverig dier dat omringd is door goede vrienden die zorg dragen voor hem.

Net zoals de zelfzekere apen: ze helpen hun vrienden als ze in de problemen zitten. Apen zijn iedere dag bij elkaar en moeten zich vaak aanpassen aan nieuwe omstandigheden en hun klasgenoten.

Een kameleon verandert van kleur en dit kunnen we vergelijken met zowel de stemming van de leerlingen als de leerkrachten op school. We leren ons aanpassen aan verschillende situaties. We delen positieve en minder aangename momenten en banen ons een weg hieruit.

Op deze school proberen we de leerlingen op een creatieve manier te inspireren. Met deze graffitimuur willen we aantonen dat iedereen mag zijn zoals hij/zij is. Als je iets wil bereiken, dan zal je hierin ook slagen, zolang je maar voldoende doorzettingsvermogen toont. Ook al bevat de weg een paar hindernissen of gaat het moeilijker. Door samen te werken, respect voor elkaar te hebben en verbondenheid te tonen, kunnen we een hechte groep vormen. Dat is heel belangrijk en maakt het schoolleven leuker.

Vakleerkrachten noteren naast het cijfer op het rapport een functionele en waarderende commentaar waarin ze aangeven wat er goed gaat en ook wat de werkpuntjes zijn zowel op het gebied van kennis en vaardigheden maar ook op het vlak van attitudes. Op die manier geven we duiding bij de cijfers op het rapport.

 

De resultaten van taken, toetsen, opdrachten zijn constant zichtbaar op Smartschool voor leerlingen en ouders.

Dit biedt alle leerlingen en ouders de mogelijkheden om de evolutie voor een bepaald vak op te volgen.

Leerkrachten kunnen naast het cijfer ook een commentaar ingeven om een bepaald cijfer te duiden.